Skip to main content

Strategic Development and Management of Service Business (5 cr)

Code: A9505-3001

General information


Enrollment
13.05.2019 - 26.05.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.10.2019 - 11.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Laurea university of applied sciences
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Satu Vuorela
Otto Mäkelä
Study unit
A9505

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
- analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
- tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
- kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta

Location and time

1. lähiopetuspäivä, torstai 4.10.2019, 9.00-16.30
2. lähiopetuspäivä, torstai 7.11. 2019, 9.00-16.30
3. lähiopetuspäivä, perjantai 29.11. 2019, 9.00-16.30
Tila 234

Materials

Kirjallisuus:
• Breznik, L. & Lahovnik, M. 2016. Dynamic capabilities and competitive advantage: Findings from case studies. Management 21, 167–185.
• Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.
• Grönroos, C. 2017. On value and value creation in service. Journal of Creating Value 3(2), 125–141.
• Kaplan, S. 2011. Business models aren’t just for business. Harvard Business Review 11.
• Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2018. Service logic business model canvas. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship 20(1), 70–98.
Vapaaehtoinen lisälukemisto:
• Eisenhardt, K.M. & Martin, A.J. 2000. Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal 21(7), 1105–1121.
• Grönroos, C & Ravald, A. 2011, Service as business logic: implications for value creation and marketing. Journal of Service Management 22, 5–22.
• Osterwalder, A., & Pigneur, Y. 2010. Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ: John Wiley &Sons.
• Teece, D., Pisano, G., & Shuen, A. 1997. Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal 18(7), 509–533.

Teaching methods

Tavoitteet:
• Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Keskeiset käsitteet:
• Liiketoimintamalli, arvonluonti, dynaamiset kyvykkyydet
Toteutustapa: 3 lähiopetuspäivää sekä työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä

Student workload

Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia

Content scheduling

Sisällön jaksotus on kuvattu opintojakson esitteessä (Optimassa).

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page