Strategic Development and Management of Service Business (5 cr)
Code: A9505-3001
General information
- Enrollment
-
13.05.2019 - 26.05.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.10.2019 - 11.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Laurea university of applied sciences
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Satu Vuorela
- Otto Mäkelä
- Study unit
- A9505
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
- analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
- tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
- kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Location and time
1. lähiopetuspäivä, torstai 4.10.2019, 9.00-16.30
2. lähiopetuspäivä, torstai 7.11. 2019, 9.00-16.30
3. lähiopetuspäivä, perjantai 29.11. 2019, 9.00-16.30
Tila 234
Materials
Kirjallisuus:
• Breznik, L. & Lahovnik, M. 2016. Dynamic capabilities and competitive advantage: Findings from case studies. Management 21, 167–185.
• Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.
• Grönroos, C. 2017. On value and value creation in service. Journal of Creating Value 3(2), 125–141.
• Kaplan, S. 2011. Business models aren’t just for business. Harvard Business Review 11.
• Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2018. Service logic business model canvas. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship 20(1), 70–98.
Vapaaehtoinen lisälukemisto:
• Eisenhardt, K.M. & Martin, A.J. 2000. Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal 21(7), 1105–1121.
• Grönroos, C & Ravald, A. 2011, Service as business logic: implications for value creation and marketing. Journal of Service Management 22, 5–22.
• Osterwalder, A., & Pigneur, Y. 2010. Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ: John Wiley &Sons.
• Teece, D., Pisano, G., & Shuen, A. 1997. Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal 18(7), 509–533.
Teaching methods
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Keskeiset käsitteet:
• Liiketoimintamalli, arvonluonti, dynaamiset kyvykkyydet
Toteutustapa: 3 lähiopetuspäivää sekä työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä
Student workload
Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia
Content scheduling
Sisällön jaksotus on kuvattu opintojakson esitteessä (Optimassa).
Evaluation scale
H-5