Skip to main content

Action Research and Participatory Methods (5 cr)

Code: A9322-3004

General information


Enrollment
31.05.2019 - 31.07.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Jarmo Heinonen
Teacher in charge
Jarmo Heinonen
Study unit
A9322

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- syventää tietojaan ja osaamistaan toimintatutkimuksen lähestymistavasta ja sen luonteesta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintatutkimukseen perustuvan tutkimus- ja kehittämishankkeen
- toteuttaa yhdessä eri toimijoiden kanssa systemaattisesti etenevän kehittämisprosessin
- arvioida toimintatutkimuksen ja kehittämisprosessin eri vaiheita arviointimenetelmiä hyödyntämällä
- käyttää käyttäjälähtöisiä, osallistavia ja luovia menetelmiä kehittämistyössä

Location and time

Selviää myöhemmin

Materials

Bassey, M. (1998). “Action Research for Improving Educational Practice”, in: Halsall, R. (ed.), Teacher Research and School Improvement: Opening Doors from Inside. Open University Press: Buckingham. p. 93-108.
Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Open University Press: Buckingham.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (1996). How to Research. Open University Press: Buckingham.
Costello, P. M. (2003). Action Research. Continuum: London.
Denscombe, M. (1998). The Good Research Guide for Small-Scale Social Research Projects. Open University Press: Buckingham.
Denscombe, M. (2002). Ground Rules for Good Research: A Ten Point Guide for Social Researchers. Open University Press: Buckingham.
Frost, P. (2002). “Principles of the Action Research Cycle”, in: Ritchie, R., Pollard, A., Frost, P. & Eaude, T. (eds.), Action Research: a Guide for Teachers. Burning Issues in Primary Education, Issue 3. National Primary Trust, Birmingham. p. 24-32.
GTCW - General Teaching Council for Wales (2002). Professional Development Pilot Projects: Information Booklet 2002-2003. GTCW: Cardiff.
Heikkinen, H.L.T., Huttunen, R. & Moilanen, P. (1999). Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Atena Kustannus: Jyväskylä.
Heikkinen, H.L.T., Rovio, E. & Syrjälä, L. (2006). Toiminnasta Tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura: Helsinki.
Hopkins, D. (2002). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Open University Press: Buckingham.
Kuula, A. (1999). Toimintatutkimus. Kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Vastapaino: Tampere.
Kuusela, P. (2005). Realistinen toimintatutkimus? Toimintatutkimus, työorganisaatiot ja realismi. Työturvallisuuskeskus: Helsinki.
Reason, P. & Bradbury, H. (2001). The Handbook of Action Research. Thousand Oaks: London.
Virkkunen, J., Engeström, Y., Pihlaja, J. & Helle, M. (1999). Muutoslaboratorio. Uusi tapa oppia ja kehittää työtä. Kansallinen työelämän kehittämisohjelma: Helsinki.

Teaching methods

Toteutustapa ja ohjaus: Opintojakson suoritukseen kuuluvat lähiopetuspäivät, sekä yksilötyönä valmistettavat oppimistehtävät. Opiskelijoiden kaikki raportit ja esitykset ovat julkisia. Ohjaus tapahtuu lähiopetuspäivinä.
Opintojakson suorittanut opiskelija osaa menetelmällisen lähestymistavan, jossa tutkija osallistuu kiinteästi tutkittavana olevan kohdeorganisaation toimintaan ja aktiivisesti kehittää sen toimintaa identifioimalla ja ratkaisemalla ongelmia ja pyrkimällä tiettyihin toimintaa parantaviin päämääriin menetelmät, jossa tutkija ja mahdollisesti muut kohdeorganisaation jäsenet tutkivat yhdessä ongelman ilmenemistä, keräävät tietoa ilmiöstä ja pohtivat sen synty- ja kehitysvaihtoehtoja sekä kokeilevat ratkaisuvaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi Opintojakson kuvaus Opintojaksossa tutustutaan tutkimusmenetelmiin, joiden avulla samanaikaisesti muutosagenttina kehitetään organisaation toimintaa. Toimintatutkimus on prosessi, joka tähtää asioiden muuttamiseen ja kehittämiseen entistä paremmiksi. Keskeistä on uudella tavalla ymmärretty prosessi. Toimintatutkimus on lähestymistapa, joka ei ole kiinnostunut vain siitä miten asiat ovat, vaan ennen kaikkea siitä, miten niiden tulisi olla

Go back to top of page