Skip to main content

Service Innovations (10 cr)

Code: A9145-3001

General information


Enrollment
13.05.2019 - 26.05.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
8 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Laurea university of applied sciences
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Marjaana Salomaa
Anne Turunen
Teacher in charge
Marjaana Salomaa
Study unit
A9145

Learning outcomes

The student is able to
- carry out an innovation project applying the newest existing knowledge and service innovation and design methods
- work in multisectoral projects
- apply creative problem-solving and develop working methods

Location and time

Lähiopetus Leppävaaran kampuksella lähiopetuspäivinä. Ohjaus erillisen aikataulun mukaan kontaktiopetuspäivinä ja Optimassa. Pienryhmän työskentely ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.

Materials

Esimerkiksi:
Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät.
Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.88555 (e-book available)
Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods.
Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf)
Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley.
Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön.
The future of service business innovations. Tekes 2010.
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.90507 (e-book available)
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum

Teaching methods

Jaksolle osallistumisen edellytys on jakson kirjallisuuslähteisiin tutustuminen, ennakkotehtävän tekeminen ja palauttaminen ennen jakson alkua. Lisätietoa tehtävästä ja sen palauttamisesta toimitetaan jaksolle hyväksytyille.
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu pääasiassa lähtiopetuksen yhteydessä.
Opintojakon ohjauksen viestiväylänä käytetään optiman viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

Employer connections

Toimeksiantaja Visit Espoo / Espoo Marketing Oy
Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.

Exam schedules

Aloituskerta 9.9.

Completion alternatives

Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.

Student workload

10 op = 270 tuntia
Lähiopetus: 56 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely: 214 tuntia

Content scheduling

• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä

Evaluation scale

H-5

Further information

Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikottain. Lähitapaamisia on lähes joka toinen viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksissä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituskerralla ja ovat palauttaneet ennakkotehtävän, joka lähetetään opintojakson opiskelijoille sähköpostitse. Opetusaika lähipäivinä on maanantaisin klo 9-15.

Go back to top of page