Child Welfare (10cr)
Code: TO00BZ65-3007
General information
- Enrollment
- 24.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.03.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Pia Harju
- Anne Pirinen
- Teacher in charge
- Anne Pirinen
- Groups
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BZ65
Learning outcomes
The student is able to
- implement the principles of child welfare legislation in preventive and child- and family-specific protection work
- assess various support needs of a child and family
- justify the importance of interaction and attachment in a child's life in the early education stage
- collaborate in multidisciplinary cooperation and apply a systemic approach in social services
Teaching methods
Opintojakso toteutuu sekä verkossa että Tikkurilan kampuksella. Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa. Luennoilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Osa luennoista ja asiantuntijatapaamisista pyritään nauhoittamaan. Nauhoitteet ovat kuunneltavissa opintojakson ajan.
Aikatauluihin saattaa tulla vielä muutoksia.
Learning materials and recommended literature
Lastensuojelulaki
Lastensuojelun käsikirja
Traumainfo.fi: https://traumainfo.fi/2020/03/06/trauma-on-kehossa/
Anne Viinikka (toim.) Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto ry. 2014.
Lisämateriaalia on Canvasissa.
Alternative completion methods of implementation
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Co-operation with working life and/or RDI
Työelämäyhteistyö toteutuu avainkumppaniyhteistyön merkeissä.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content and scheduling
Sisältö ja tehtävät
Sisältö:
1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, Sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut
2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: perhe- ja lähisuhdeväkivalta ym. lapsen hyvinvoinnin riskitekijät, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi
3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto, systeeminen ja traumatietoinen työskentelyote avo- ja sijaishuollon työssä
4. Varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja mentalisaatio
Tehtävät:
Moduuli 1: Ehkäisevä lastensuojelu, 2 op
-Yksilö- tai paritehtävä: Ehkäisevä lastensuojelu, case-tehtävä 2 op (arviointi 0-5)., painoarvo 30 %.
Moduuli 2: Lastensuojelun tarpeen arviointi, 2 op
-Ryhmätehtävä, 4 henkeä. Lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä -esitys ja muiden ryhmien esitysten vertaisarviointi, 1 op (arviointi hyl/hyv)
-Yksilötehtävä: Reflektiopäiväkirja opintojakson luennoista ja annetusta teemasta. 1 op (arviointi hyv/hyl),
Moduuli 3: Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 6 op
-Yksilötehtävä Tentti: Lastensuojelulain keskeisiä kohtia, 2 op (arviointi 0-5), painoarvo 30 %. opintojakson arvosanasta
-Yksilö-, pari- tai ryhmätehtävä: Sijaishuolto asiakkaiden kokemuksina, 1 op (arviointi hyv/hyl)
-Paritehtävä: Varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja traumainformoitu työote, 3 op (arviointi 1-5). painoarvo 40 % opintojakson arvosanasta. Opettajan sanallinen ja numeerinen palaute.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle" Verkkototeutuksessa ilmoitetaan aloituskerran poissaolosta opintojakson vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituksesta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Evaluation scale
H-5