Well-being and Inclusion (10cr)
Code: SS00BZ34-3022
General information
- Timing
- 05.05.2025 - 19.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 9 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Eeva Soikkeli
- Teacher in charge
- Eeva Soikkeli
- Groups
-
SSV2M25KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K25, Tikkurila
- Study unit
- SS00BZ34
Learning outcomes
The student is able to
- analyse the special needs of client groups and strengthen client inclusion in communities and society
- outline well-being and social problems
- examine social structures that create and maintain social exclusion
- justify the importance of civic activities in social care work
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
The student is able to
- analyse the special needs of client groups and strengthen client inclusion in communities and society
- outline well-being and social problems
- examine social structures that create and maintain social exclusion
- justify the importance of civic activities in social care work
Time and location
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Learning materials and recommended literature
Tenttikirjavaihtoehdot:
Saari, J., Eskelinen, N. & Björklund, L. 2020. Raskas perintö. Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, J. 2016. Yksinäisten Suomi. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, J. 2025. Ihmisiä yhteiskunnan portailla. Helsinki: Gaudeamus.
Kaunokirjallisuuspiiriin opiskelija valitsee yhteisen kirjan parinsa kanssa. Canvasissa on kirjavinkkilista, mutta kirjan voi valita myös listan ulkopuolelta.
Alternative completion methods of implementation
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojaksoon sisältyy projektityöskentelytehtävä (3 op), joka toteutetaan pienryhmissä omalla työpaikalla varhaiskasvatuksessa tai yhteistyössä sen verkostojen kanssa (esim. kunnan, hyvinvointialueen tai kolmannen sektorin toimijoiden kanssa).
Important dates
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 6.6.2025 klo 12.30-15.45.
Poissaolo kirjallisuuspiiristä tulee korvata erillisellä tehtävällä, joka ohjeistetaan kirjallisuuspiirin jälkeen.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content and scheduling
Kesällä 2025 opiskelijat työskentelevät "kesäkaverin" kanssa parina tehden seuraavat tehtävät:
1. Kaunokirjallisuuspiiriin valmistautuminen
2. Kestävän kehityksen posterin tuottaminen 27.8. mennessä.
3. Kirjatenttiin valmistautuminen yhteisellä lukusuunnitelmalla ja "lunttilapulla".
Lisäksi kukin opiskelija tekee Canvasissa Kestävän kehityksen automatisoidun osan (1 op).
Syksyllä 2025 toteutetaan loput opintojakson osasuoritukset:
Somehaaste 1 op
Kirjatentti 2 op
Projekti 3 op
Kokoava essee 1 op
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Evaluation scale
H-5