Skip to main content

Empowering Parental Support (4 cr)

Code: TO00CD75-3001

General information


Enrollment
13.01.2025 - 31.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.02.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 600
Teachers
Heli Kulomaa
Niklas Leppä
Pia Nummila
Tomi Tolonen
Teacher in charge
Pia Nummila
Groups
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00CD75

Learning outcomes

The student is able to
- support parents and their parenting needs effectively by using a practical and an empowering approach
- strengthen parental participation in facilitating a child's growth and development using an empowering approach.
- increase parents' self-efficacy and sense of competence in promoting positive child development

Location and time

Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Materials

Pääasiallinen oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta ja se sisältää mm. verkkoluentoja ja podcasteja. Canvas työtilaan on koottu myös täydentävää materiaalia.
Suositeltavaa kirjallisuutta:

• De Jong, P & Kim Berg, I. 2018. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. 4. painos. Porvoo: Lyhytterapiainstituutti Oy.
• Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
• Itkonen, J. 2023. Teoriani perheestä. Helsinki: Gummerrus.
• Kallio, M. 2020. Voimana toivo. Helsinki: WSOY.
• Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.
• Mannström-Mäkelä, L. & Saukkola, K. 2009. Voimaannuttavan ohjaamisen käsikirja. Helsinki: Palmenia.
• Mattila, A.S. (2020). Ratkaisu: Ajattele toisin. Helsinki: WSOY.
• Mönkkönen, K. 2018.Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan
kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
• Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
• Ojanen, M. 2007. Positiivinen psykologia. Helsinki: Edita.
• Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Helsinki: Otava.
• Saukkola, K. 2013. Ratkaisukeskeinen toimintatapa asiakkaan
ohjauksessa.

Teaching methods

Implementation plan in Finnish

Employer connections

Opintoon sisältyy opiskelijan työpaikalla tehtävä menetelmän jalkauttamistehtävä. Tehtävä tulee toteuttaa oman työpaikan puitteissa.

Exam schedules

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opinnon laajuus on 4 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnon suorittaminen vaatii itseohjautuvuutta ja tapahtuu opiskelijan omassa aikataulussa.

Assessment criteria, approved/failed

Moduuli 1. Minä ja voimavarakeskeisyys
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa voimavarakeskeisen työmenetelmän lähtökohdat ja keskeiset käsitteet.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää kaikkien moduulin osien suorittamisen sekä testin suorittamisen hyväksytysti.

Moduuli 2. Voimavarakeskeisyys osallisuuden vahvistamisessa.
Moduulin suoritettuaan opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää osallisuutta vahvistavia menetelmiä ja voimavarakeskeisen työmenetelmän vaikutusta vanhempien osallisuuden kokemukseen.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää kaikkien moduulin osien suorittamisen sekä testin suorittamisen hyväksytysti.

Moduuli 3. Voimavarakeskeinen työskentely vanhempien kanssa.
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa voimavarakeskeistä työmenetelmää vanhemmuuden tukemisessa omassa työssään ja hahmottaa voimavarakeskeisen työmenetelmän vaikutusta vanhemmuuteen, yhteistyöhön vanhempien ja varhaiskasvatuksen välillä sekä työyhteisössä.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää kaikkien moduulin osien suorittamisen sekä testin suorittamisen hyväksytysti.

Content scheduling

Opintojaksolla keskitytään sisällöllisesti seuraaviin teemoihin: voimavaralähtöinen työskentely, osallisuuden vahvistaminen ja vanhemmuuden tukeminen voimavaraistavin menetelmin. Opintojakson aikana opiskelija myös havainnoi omien voimavarojensa lähteitä ja reflektoi omaa työskentelyään.
Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.

Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.

Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Go back to top of page