Nursing of Patients in Intensive Care and Care Environment (5 cr)
Code: TO00BX40-3005
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 18.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Sanna Mikkola
- Lotta Tiikkainen
- Teacher in charge
- Sanna Mikkola
- Groups
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BX40
Learning outcomes
The student is able to:
- act in a multiprofessional team in a intensive care unit, describe the special features of the intensive care environment and the criteria for patient selection
- describe the nurse's responsibilities and skill requirements in the intensive care unit and identify their own development needs
-apply the acquired knowledge base in predicting and evaluating changes in the patient's vital functions in the intensive care unit
-use the key methods of technical and non-technical monitoring and examination methods of the intensive care unit in a patient-oriented manner and considering the needs of different patient groups
- apply the acquired knowledge base when planning, implementing, and evaluating patient care in the intensive care unit.
-recognize a change in the patient's vital functions and reacts as required by the situation
- describe the key risk factors for patient safety in the intensive care unit and prevent them
- describe national ethical guidelines for intensive care, identify ethical problems occurring in the intensive care unit and know how to evaluate ethical aspects of the activities of the multiprofessional team
- interact with the patient and their relatives considering the situation and the patient-oriented manner
-take into account the special features of the patient's treatment in the different stages of their clinical path
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ovat pääasiassa sähköisessä muodossa. Opetusmateriaalit käydään läpi opintojakson orientaatiossa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Kaikki opetuspäivät on merkitty lukujärjestykseen, mukaan lukien tentti ja sen kaksi uusintapäivää.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opintopisteen jakautuvat suuntaa-antavasti seuraavasti:
- teoriaopetus ja simulaatiopäivä n. 2 op
- simulaatiotehtävä n. 1 op
- itsenäinen työskentely sisältäen tenttiin valmistautumisen n. 2 op.
Varaathan aikaa myös itsenäiseen työskentelyyn luento- ja simulaatio-opetuksen lisäksi. Huomioi, että teorialuennot ZOOM:ssa vaativat myös aktiivista osallistumista.
Content scheduling
1. Johdantoa tehohoitoon ja tehohoitotyöhön, tehohoitajan osaamisvaatimukset, teho-osastolla hoidettavat potilaat ja potilasvalinta. Potilaan vastaanottaminen teho-osastolle.
2. Tehopotilaan kivunhoito ja sedaatio, tehohoitodelirium.
3. Elintoimintahäiriöt: tehopotilaan hengityksen- ja verenkierron arviointi, tarkkailu ja hoitaminen. Hengityskoneessa olevan potilaan hoitaminen.
4. Verenkierron tukeminen teho-osastolla.
5. Tehopotilaan ravitsemus ja nestehoito, perustarpeista huolehtiminen, akuutti munuaisten vajaatoiminta.
6. Potilaan siirtäminen jatkohoitoon ja elämä tehohoidon jälkeen.
7. Tehohoidon eettiset kysymykset.
Evaluation scale
H-5
Further information
Osaamisvaatimukset
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Edeltävinä opintoina vaaditaan vähintään 3. moduulin opinnot. Tehohoitotyön opintojakso on sairaanhoitajan 180 opintopisteen perusosaamista täydentävä opinto. Opintojaksolle on suositeltavaa osallistua opintojen loppuvaiheessa, jotta opintojaksosta saa parhaan hyödyn.
Arviointi
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Tentin uusinta ja arvosanan korotus
Opintojakson uusiminen tapahtuu lukujärjestykseen merkittyinä uusintatenttipäivinä. Uusintaan pitää ilmoittautua etukäteen opettajalle. Simulaatiota ei voi korvata millään muulla tehtävällä. Jos opiskelija joutuu olemaan pois simulaatiosta esim. sairastumisen vuoksi, täytyy opiskelijan keskustella opettajan kanssa simulaation mahdollisuudesta korvata simulaatio toisessa ryhmässä. Opintojakson arvosanaa voi yrittää korottaa kerran tutkintosäännön mukaisesti. Korotus tapahtuu uusintatenttien yhteydessä. Opintojakson opettajan kanssa on etukäteen sovittava korotuksesta ja siihen osallistumisesta.