Skip to main content

User-Centered Design of Digital Services (10cr)

Code: A9330-3016

General information


Enrollment
19.05.2025 - 15.08.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Sami Kauppinen
Janne Lahti
Teacher in charge
Janne Lahti
Groups
TYJ25SJ
Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
Study unit
A9330

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun yleisiä toimintatapoja oman alansa kehittämisessä
- integroida käyttäjän ja asiakkaan asiantuntemuksen suunnitteluprosessin eri vaiheisiin
- hahmottaa käyttöliittymäsuunnittelun ja vuorovaikutussuunnittelun perusperiaatteet
- hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä ja tekniikoita digitaalisen palvelun suunnittelussa
- hahmottaa digitaalisen palvelun käytettävyyden varmistamisen periaatteen
- toimia avoimissa innovaatioverkostoissa ja -ympäristöissä kehittäjänä

Teaching methods

Course information is only available in finnish.

Time and location

29.08.2025 09.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
18.09.2025 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
17.10.2025 09.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
13.11.2025 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
09.12.2025 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom

Learning materials and recommended literature

Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo:

Jackson, C. k. (2017). Digital design in action: Creative solutions for designers. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group.
Sinkkonen & al (2006) Käytettävyyden psykologia TAI (2013) Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability (Voices That Matter) Krug Steve
Cooper, A., Cronin, D., Cronin, D., Noessel, C. & Reimann, R. (2014). About Face: The Essentials of Interaction Design. Wiley.
Part II - Designing Behavior and Form
Part III - Interaction Details

Alternative completion methods of implementation

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

Co-operation with working life and/or RDI

Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.

Important dates

Opintojakson avaus

Loppuseminaari

Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.

Forms of internationality

Opintojaksolla suoritetavaa lbd-projektin saattaa kytkeytyä KV-yhteyksiä.

Student workload

Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content and scheduling

Etäpäivä 1:Suunnittelukriteerit
Etäpäivä 2: Ideointi ja konseptointi
Etäpäivä 3: Prototyypit / Interaktiosuunnittelu
Etäpäivä 4: Käytettävyyden testaaminen
Etäpäivä 5: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page