Changing Thought Models in Service Business (5 cr)
Code: A9458-3012
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 50
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teachers
- Hannu Tikkanen
- Teacher in charge
- Hannu Tikkanen
- Groups
-
TYJ25SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
- Study unit
- A9458
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- arvioida liiketoimintamalleja ja niiden taustalla vaikuttavia ajattelumalleja
- arvioida liiketoiminnan ajattelumallien ilmenemistä käytännössä
- luoda suunnitelman liiketoiminnan ajattelumallin kehittämiseksi omassa organisaatiossa
- syntetisoida palveluajattelun eri näkökulmia
- ymmärtää palveluajattelun vaikutus liiketoimintaan ja organisaatioihin
Materials
Kansainvälisiä palvelututkimuksen artikkeleita, esim:
Heinonen, K. & Strandvik, T. 2015. Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing, 29 (6/7), 472-484
Grönroos, C. & Voima, P. 2013. Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. Journal of the Academy of Marketing Science, 41 (2), 133-150
Vargo, S.L. & Lusch, R.F. 2016. Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44 (1), 5-23
Kirja:
Grönroos, C. (useita painoksia) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.
Tarkempi kirjallisuuslista julkaistaan opintojakson Canvas-työtilassa. Kirjallisuuslistaan voi tulla täydennyksiä tai muutoksia myöhemmin.
Teaching methods
Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat tutkimuskirjallisuuden kautta erilaisiin palveluliiketoiminnan ajattelumalleihin. Opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat ymmärtää ja kehittää yritysten ja organisaatioiden mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkailleen. Opintojakson aiheet ovat relevantteja niin tuote- kuin palvelusektoreilla. Opintojakson sisältö on tarkoitettu hyödynnettäväksi sekä työelämässä että opinnäytetyössä.
Opintojakson työskentely on pääosin itsenäistä, mutta siihen sisältyy myös vertaisoppimista, joka toteutetaan aikataulutettujen Zoom-tapaamisten, verkkokeskustelujen sekä tehtäväpalautusten vertaisarviointien kautta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta etänä. Etäopetusta ei tallenneta.
Exam schedules
Opintojaksoon sisältyy kolme kontaktisessiota. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
International connections
Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielistä lähdeaineistoa ja kansainvälistä akateemista kirjallisuutta.
Student workload
Opintojakson laajuus, 5 op. vastaa laskennallisesti 135 tuntia opiskelijan työtä.
Content scheduling
Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat tutkimuskirjallisuuden kautta erilaisiin palveluliiketoiminnan ajattelumalleihin. Opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat ymmärtää ja kehittää yritysten ja organisaatioiden mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkailleen. Opintojakson aiheet ovat relevantteja niin tuote- kuin palvelusektoreilla. Opintojakson sisältö on tarkoitettu hyödynnettäväksi sekä työelämässä että opinnäytetyössä.
Pedagogisesti noudatamme opintojaksolla Laurean LbD-mallia ja käänteisen oppimisen filosofiaa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palveluliiketoiminnan ajattelumalleista sekä soveltaa niitä käytäntöön omassa työssään.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutukselle on varattu 10 kpl Avoimen AMK:n paikkoja.