Entrepreneurship as a Part of Career (5 cr)
Code: HY00BZ01-3006
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 15.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 200
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teachers
- Antti Sekki
- Teacher in charge
- Antti Sekki
- Groups
-
TYJ25SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
- Study unit
- HY00BZ01
Learning outcomes
The student is able to:
- analyze the key forces of change in the working life and describe their entrepreneurial nature
- categorize and identify the most suitable business platforms for the own expertise
- classify personal entrepreneurial qualities and be able to compare them with the skills needed in the future working life
- create a working time tracking, and understand its importance as part of pricing and self-management
- analyze the basic elements of successful sales work
Location and time
MOOC-pohjainen verkkototeutus, jokainen opiskelija voi edetä omaan tahtiin, aikaan tai paikkaan sitomatta.
Materials
Sekki, A & Härkönen O. (2020). Kevytyrittäjyys – opas sivutoimiseen yrittäjyyteen, Kauppakamari, 9789522466501
Sekki, A & Niemi, M. (2016). Menesty yrittäjänä – 68 käytännön ohjetta. Talentum, 978-952-14-2766-4.
Sekki, A (2021). Alustatalousyrittäjyys - opas sivutuloista kiinnostuneelle.
- Sekki (2023) Vaurastu osaomistajana - osakkaan rooli perinteisenä, startup- ja buyout-yrittäjänä, ISBN 978-952-14-4982-6, AlmaTalent.
Wallenstein J, de Chalendar A, Revees M, Bailey A (2019) The New Freelancers – Tapping Talent in the Gig Economy, Boston Consulting Group tutkimusraportti
Teaching methods
MOOC-pohjainen verkkototeutus, jokainen opiskelija voi edetä omaan tahtiin, aikaan tai paikkaan sitomatta.
Content scheduling
-Tulevaisuuden työelämä (Moduuli 1)
Moduulin tavoite: Opiskelija ymmärtää työelämän keskeisimmät muutosvoimat ja erityisesti sen yrittäjämäisen luonteen. Opiskelija hahmottaa yrittäjyyden monimuotoisuuden ja saa hyvän käsityksen eri yrittäjyysmuodoista ja niiden haasteista.
-Alustatalouden ansaintamahdollisuudet (Moduuli 2)
Moduulin tavoite: Opiskelija saa kattavan käsityksen alustatalouden eri muodoista ja niiden mahdollisuuksista lisätulojen ansaitsemisen näkökulmasta. Kurssin jälkeen opiskelijaa osaa valita omaan osaamisen soveltuvimmat alustat.
-Oman osaamisen tunnistaminen (Moduuli 3)
Moduulin tavoite: Moduulin haastaa opiskelijan pohtimaan ja tunnistamaan omaa osaamistaan sekä vertaamaan sitä tulevaisuuden työelämässä tarvittaviin osaamistarpeisiin. Kyseisen pohdinnan jälkeen opiskelijalle syntyy selvä kuva siitä, mitä osaamista henkilökohtaisella tasolla tulisi kehittää, jotta tavoiteltu urapolku mahdollistuu.
-Freenlace-yrittäjän laskentatoimi (Moduuli 4)
Moduulin tarkoitus: Opiskelija ymmärtää kirjanpidon ja kassanhallinnan perusteet. Tämän osaamisen perusteella opiskelijat ymmärtävät henkilökohtaisen tuntikirjanpidon merkityksen osana oman osaamisen tai tuotteen hinnoittelua. Moduulin tarkoituksena on antaa käytännön ohjeita opiskelijan oman yrityksen (palvelun/tuotteen) hinnan laskemiseksi.
-Oman osaamisen kaupallistaminen (Moduuli 5)
Moduulin tavoite: Opiskelija ymmärtää myyntityön alkeet, ymmärtää myyntityön merkityksen yrittäjänä toimisen suhteen ja oppii hahmottaa oman kyvykkyytensä mahdollisissa myynti- tai asiakaspalvelutilanteessa.
Evaluation scale
H-5