Skip to main content

Strategic workspace and new ways of working (5 cr)

Code: HY00BY64-3003

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Pia Wäistö
Teacher in charge
Pia Wäistö
Groups
TYJ25SJ
Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
Study unit
HY00BY64

Learning outcomes

Opiskelija:
- hallitsee strategisen työympäristön käsitteen ja siihen liittyvät näkökulmat
- tunnistaa tietotyön ja sen johtamisen erityispiirteitä
- osaa tarkastella fyysistä työympäristöä organisaation strategisena resurssina
- osaa arvioida fyysisen työympäristön laatua organisaation ja työn kannalta
- hahmottaa työn, työympäristöt ja organisaation systeemisenä kokonaisuutena

Teaching methods

Opintojakso on suunniteltu erityisesti strategista johtamista ja organisaatioita opiskeleville sekä näiden aiheiden parissa työskenteleville, mutta sopii myös muille aiheesta kiinnostuneille.

Jaksolla fyysistä tilaa tarkastellaan organisaation strategiaa edistävän operatiivisen toiminnan ja tulevaisuuden menestymisen näkökulmista, ei niinkään perinteisemmin henkilöstöjohtamisen, tilasuunnittelun tai kiinteistökehittämisen kannalta. Kokemus toimitilajohtamisesta tai -suunnittelusta ei ole tarpeen, mutta perusymmärrys organisaatioiden johtamisesta ja strategiasta on edellytys opintojaksolle osallistumiseksi.

Opintojakso toteutetaan verkossa, itseopiskeluna ja yhteisissä verkkotapaamisissa luentoina ja keskusteluina. Lisäksi jokanen tekee opintojakson aikana analyysin valitsemansa organisaation strategiasta ja sen fyysiselle työympäristölle asettamista vaatimuksista. Opintojaksolla keskitytään erityisesti tietointensiivisiin organisaatioihin ja tietotyöhön.

Opintojaksolla sovelletaan tehtävien osalta ns. flipped learning -menettelyä: etukäteen työstettävä yksilötehtävä alustaa seuraavan verkkotapaamisen aihetta, ja tapaamisen jälkeen opiskelija viimeistelee kyseisen osion tapaamisen luentojen ja keskustelun pohjalta. Näin toimien saamme verkkotapaamisista enemmän irti ja pystymme paneutumaan paremmin tehtävien herättämiin kysymyksiin.

Employer connections

Opintojakson aikana analysoidaan itse valittua organisaatiota, sen strategiaa ja työympäristöä.

Exam schedules

25.8.2025 ma Canvas aukeaa

7.9.2025 su Ennakkotehtävän palautus **
10.9.2025 ke Organisaatio ja strategia, Zoom klo 16:30 - 19:30 **
21.9.2025 su Strategia ja työ -tehtävän palautus
22.9.2025 ma Työ ja työympäristö, Zoom 16:30 - 19:30
12.10.2025 su Strategia, työ ja työympäristö -tehtävän palautus
16.10.2025 to Työympäristö strategisena resurssina, Zoom klo 16:30 - 19:30
2.11.2025 su Loppuraportin ja oppimiskyselyn palautus

** edellytys opintojaksolle osallistumiseksi

Student workload

Opintojakson työskentely muodostuu kolmesta osasta:
1) Canvas -oppimisympäristössä tapahtuva itseopiskelu (ennen Zoom-tapaamisia)
2) luennot ja yhteinen oppiminen Zoom-tapaamisissa
3) itsenäisenä työnä tehtävä organisaation ja työympäristön analyysi.

Content scheduling

Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- organisaatio käsitteenä ja toimijana
- tietotyö ja uudet työnteon tavat
- työympäristön erilaiset tehtävät
- työympäristön laatu - mitä ja kenen näkökulmasta?

Opintojakson eteneminen tukee organisaatiosta ja työympäristöstä yksilötyönä tehtävää analyysia, ja siksi on erittäin suositeltavaa että opiskelija valitsee analyysinsa kohteen heti opintojakson alussa. Yksilötyötä työstetään koko opintojakson ajan.

Evaluation scale

H-5

Further information

Tietotyön fyysiset työympäristöt ovat voimakkaassa muutoksessa, ja niiden tulevaisuuden roolia etsitään kuumeisesti. Erityisesti uudet työnteon tavat kuten hybridityöskentely ja digitaaliset työkalut haastavat tilojen tarpeellisuutta ja ratkaisuja. Mihin enää tarvitaan työtiloja, kun työtä voi tehdä paljon helpommin ja miellyttävämmin muualla?

Toimistoja rakennetaan tällä hetkellä ennen kaikkea ’sosiaalisiksi hubeiksi’, jotka mm. vahvistavat henkilöstön yhteenkuuluvuutta, mahdollistavat innovaatioita ja luovat hyvää työnantajakuvaa. Mutta ovatko työtilat vain sosiaalista vuorovaikutusta varten? Onko työtiloilla muuta merkitystä?

Opintojaksolla tarkastellaan työtilojen merkitystä erityisesti tietotyötä tekevien organisaatioiden näkökulmasta, ja pohditaan onko työtiloilla merkitystä organisaation strategian ja tulevaisuuden tavoitteiden onnistumisessa.

Go back to top of page