Agile Methods in Service Design (10 cr)
Code: A9493-3012
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 30.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 35
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teachers
- Sami Kauppinen
- Janne Lahti
- Teacher in charge
- Janne Lahti
- Groups
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
- Study unit
- A9493
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
- hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
- kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti
Materials
Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days, Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz, 2016 (kaikille pakollinen)
Agile Experience Design: A Digital Designer's Guide to Agile, Lean, and Continuous. Lindsay Ratcliffe, Marc McNeill, 2012.
Agile User Experience Design: A Practitioner´s Guide to Making it Work. Diana Brown. 2012
Real-World Kanban: Do Less, Accomplish More with Lean Thinking, Mattias Skarin, 2015
Kanban in Action. Marcus Hammarberg and Joakim Sundén, 2014
Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time, Jeff Sutherland, 2014
Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process. Kenneth S. Rubin, 2012
The Scrumban [R]Evolution – Getting the most out of Agile, Scrum and Lean Kanban. Ajay Reddy,2015
Teaching methods
Lähipäivät ja verkko-opetus:
30.01.2025 09.00 - 12.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
17.03.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.03.2025 08.30 - 16.00 155 (6 henkilöä) 176 (6 henkilöä) 134 (6 henkilöä) 247 (34 henkilöä)
25.03.2025 08.30 - 16.00 155 (6 henkilöä) 176 (6 henkilöä) 134 (6 henkilöä) 247 (34 henkilöä)
26.03.2025 08.30 - 16.00 155 (6 henkilöä) 176 (6 henkilöä) 134 (6 henkilöä) 247 (34 henkilöä)
27.03.2025 08.30 - 16.00 155 (6 henkilöä) 176 (6 henkilöä) 134 (6 henkilöä) 247 (34 henkilöä)
28.03.2025 08.30 - 16.00 155 (6 henkilöä) 176 (6 henkilöä) 134 (6 henkilöä) 247 (34 henkilöä)
02.04.2025 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
Employer connections
Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.
Exam schedules
Opintojakson avaus
5 päivän sprintti kampuksella
Loppuseminaari
Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.
Completion alternatives
Suomeksi
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Student workload
Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)
Content scheduling
Etäpäivä 1: Opintojakson esittely
Etäpäivä 2: lbd-projektin esittely
Lähiopetus: Sprinttiviikko
Etäpäivä 3: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute
Evaluation scale
H-5
Qualifications
A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
- hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
- kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti
Edeltävät opinnot
A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen.
Opiskelija ja ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.