Usability and Reachability of Digital Services (5 cr)
Code: A9535-3011
General information
- Enrollment
-
31.03.2025 - 06.04.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.05.2025 - 31.08.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 35
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teachers
- Janne Lahti
- Teacher in charge
- Janne Lahti
- Groups
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
- Study unit
- A9535
Learning outcomes
Xx
Location and time
13.05.2025 18.30 - 20.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
20.05.2025 17.00 - 18.30 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
02.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
09.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
16.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
23.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
06.08.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
13.08.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
Materials
Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.
Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.
Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)
William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition
Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better
Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility
Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI
Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas
Teaching methods
Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.
Employer connections
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.
Exam schedules
Opintojakson aloitus
Loppuseminaari
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Student workload
Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ
Teoriasisältöä:
- Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
- Käytettävyystutkimuksen menetelmät
- Saavutettavuuden perusteet
- Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö
Evaluation scale
H-5
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij