Skip to main content

Methods of Mental Health Work in School and Student Health Services (3 cr)

Code: TO00CB79-3003

General information


Enrollment
19.05.2025 - 23.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.06.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 600
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Niklas Leppä
Tiina Putkuri
Teacher in charge
Tiina Putkuri
Groups
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
TOS225SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00CB79

Learning outcomes

The student is able to:
- nameand recognize risk factors for mental health problems
- guide and encourage a schoolchild, student and parent towards choices that promote mental health and prevent mental health problems
- assess mental health symptoms in schoolchildren and students, and utilize symptom questionnaires in assessment
- utilize self-care programs and other digital tools to support the mental health of schoolchildren and students
- select and apply evidence-based, mental health supportive methods as part of one's own work

Location and time

Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Materials

• Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H & Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6
• Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K., . . . Aalberg, V. (2016). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.293061 ja https://laurea.finna.fi/Record/3amk.293061 (E-kirja)
• Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N. & Väyrynen T. (toim.). (2021). Opiskeluterveys. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744 ja https://laurea.finna.fi/Record/3amk.295174 (E-kirja)

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä

Exam schedules

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

International connections

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Kolmen opintopisteen laajuisen opintojakson suorittaminen vie siis keskimäärin 80 tuntia

Opintojakson tarkempi kuormittavuus on kuvattu opintojakson oppimisympäristössä.

Content scheduling

Opintojaksolla käsitellään käytännönläheisten esimerkkien avulla seuraavat aiheet:

• mielenterveysongelmien riskitekijät
• mielenterveysongelmilta suojaavat elämäntavat
• mielenterveysoireiden arviointi
• omahoito-ohjelmat, digitaaliset apuvälineet ja muut menetelmät mielenterveyden tukemisessa.

Aiheita käsitellään koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näkökulmasta.

Evaluation scale

H-5

Qualifications

The study unit is open to healthcare professionals or students in the healthcare field. The study unit is primarily intended for public health nurses working in school or student healthcare settings.

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Osallistumisen edellytyksenä on, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnolle voivat osallistua terveydenhuollon ammattihenkilöt tai terveydenhuoltoalan opiskelijat. Opinto on suunnattu ensisijaisesti koulu- tai opiskeluterveydenhuollon ympäristöissä työskenteleville terveydenhoitajille. Terveydenhoitajaopiskelijat voivat osallistua opintoon suoritettuaan kouluterveydenhuollon opinnot.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.

Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.

Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Go back to top of page