Skip to main content

Methods for Research-based Development Work (5 cr)

Code: YY00CA29-3042

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
11.08.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
80 - 120
Degree programmes
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Tarja Kantola
Pauliina Partanen
Anja Mertanen
Teacher in charge
Pauliina Partanen
Study unit
YY00CA29

Learning outcomes

The student is able to
- critically assess research-based knowledge in their own field
- select appropriate methods for research-based development work and justify their choices
- collect data as a basis for research-based development work and analyze it
- interpret the results of research-based development work and draw conclusions based on them
- conduct research-based development work in accordance with data protection legislation, good scientific practices, and data management models
- communicate in situations required for research-based development work and to produce a research-oriented text

Location and time

Zoom-tilaisuuksien aikataulu linkit niihin ovat saatavilla Pakissa opintojakson ensimmäiseen Zoom-tilaisuuteen mennessä.

Materials

Opintototeutuksella käytettävät materiaalit löytyvät Canvas-työtilasta.
Opinnon tausta-aineisto esitellään Canvas oppimisympäristössä.
Ohessa suositeltavaa menetelmäkirjallisuutta:

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Juuti, P. ja Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus. Saavilla verkossa

Turunen, E; Pekonen, E; Elo, S. 2025. Opinnäytetyön menestystarina. Opinnäytetyöopas sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ohjaajille. Savonia ammattikorkeakoulun julkaisusarja. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021311820Links to an external site.

Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022: Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Helsinki: Art House

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 tai uudempi painos. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Heikkilä, T. 2014.Tilastollinen tutkimus. Edita Publishing Oy.

Teaching methods

Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus kaikille terveys-ja hyvinvointialan opiskelijoille. Opintojakson webinaareissa ei ole läsnäolovelvollisuutta. Tietoperustaa käsittelevät webinaarit tallennetaan. Opinnon tehtävät voit suorittaa itsenäisesti, pareittain tai ryhmässä.

Employer connections

Ei ole

Exam schedules

Opintojaksolla ennakkotehtävän tekeminen xx 2025 klo 23.59 mennessä osoittaa opiskelijan aktiivisen osallistumisen opintojaksolle ja osallistuminen opintojaksolle voidaan vahvistaa palautuksen perusteella. Muussa tapauksessa opiskelijan osallistuminen opintojaksolle hylätään.

International connections

Ei ole.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Content scheduling

Opinto keskittyy tutkimuksellisiin kehittämismenetelmiin, aineiston keräämiseen ja analysointiin sekä tutkimuksen ja kehittämisen etiikkaan ja luotettavuuteen. Sisältö jäsentyy Canvasissa moduuleina ja niihin liittyvinä tehtävinä.

Canvasin sisältö päivitetään opintojakson alkuun mennessä ja tarpeen mukaan opintojakson edetessä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus kaikille terveys- ja hyvinvointialojen AMK-opiskelijoille (hoitotyö, sosiaaliala, rise, fysioterapia, kuntoutuksen ohjaaja).

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso on ns. 'massaluentotyyppinen' toteutukseltaan, ja opiskelijoita on 120, minkä vuoksi Zoom-luennoilla tapahtunutta opetusta ja ohjausta tehtäviin ei voida korvata sähköpostitse tai puhelimitse tapahtuvana henkilökohtaisena ohjauksena, vaan opiskelija suorittaa kaikki tehtävät Canvasin ohjeistuksen ja Zoomien pohjalta.

Oikeudet toteutussuunnitelman muutoksiin opintojakson edetessä.

Go back to top of page