Skip to main content

Introduction to Evidence-based Nursing (3 cr)

Code: SH00BY54-3031

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.10.2025 - 18.01.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1.5 cr
Virtual proportion
1.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Taina Heinonen
Monika Cseh
Anja Mertanen
Teacher in charge
Taina Heinonen
Groups
SHP2M25SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S25, Porvoo
Study unit
SH00BY54

Learning outcomes

The student is able to
- define the meaning of evidence-based information and how it is produced, summarised and distributed
- describe the nurse's/public health nurse's role in evidence-based care and commit to implementing it
- describe the significance of different types of information in client contacts and evidence-based nursing in health care services
- search for information in the most common nursing and other health science databases
- critically assess and apply national and international research data
- describe the basic Information related to copyright and mark reference sources
- apply the basics of reporting and scientific writing
- present information in different ways, taking the target group and its needs into account
- acquire basic presentation skills and use them in practise
- display a positive attitude towards research and evidence-based nursing
- discuss the significance of human rights, values of nursing, ethical principles and instructions in nursing and their own work
- recognise the existence of ethical conflicts and propose justified solutions to them

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Paikkana on Porvoon kampus.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Opintojaksolla hyödynnettävä sähköinen materiaali on linkitetty Canvas-oppimisalustalle ja käytettävät oppikirjat löytyvät samoin Canvasin tehtäväalueilta linkitettyinä. Huomaa, että osa sähköisestä, linkitetystä aineistosta edellyttää kirjautumista Laurea Finnaan.
Mahdollinen muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Teaching methods

Suomeksi
Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osasta tehtäviä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös ja vertaispalautteen antoa.

Opintojakso sisältää:
1. Lähiopetusta joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Aikataulu ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
2. Pienryhmätyöskentelyä
3. Opiskelijan itsenäistä opiskelua.
4. Tenttejä ja arvioitavia tehtäväpalautuksia Canvas-oppimisalustalla.

Opintojakso sisältää etiikan työpajan, mikä on opiskelijalle läsnäolopakollinen. Työpajaa ei voi korvata muulla tavoin, esim. kirjallisella tehtävällä eli hyväksytyn suorituksen kriteerinä on aktiivinen osallistuminen.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opintojakson aloitus on 21.8.2025 ZOOM-etäyhteydellä (linkki kalenterissa). Läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso sisältää pienryhmäkohtaiset, opiskelijalle pakolliset etiikan työpajat. Pienryhmien työpajat nähtävillä lukujärjestyksessä ja pienryhmät muodostetaan opintojakson aloituksessa 21.8.2025. Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta aloitukseen ja on ilmoittanut osallistuvansa opintojaksolle, vastuuopettaja sijoittaa opiskelijan johonkin pienryhmään. Mikäli opiskelija haluaa vaihtaa toiseen pienryhmään, tulee hänen itsenäisesti vaihtaa jonkun toisen opiskelijan kanssa paikkaa.

Lisäksi opintojaso sisältää aikataulutettuja arvioitavia tehtäväpalautuksia, joiden aikataulut löydät Canvas-oppimisalustalta ja palautusten ajankohdat on merkitty myös ryhmän lukujärjestykseen (CANVAS avautuu viimeistään elokuun alussa). Tehtävät ja niiden palautukset käydään läpi opintojakson aloituksessa ensimmäisellä kontaktikerralla. Aikataulu löytyy lukujärjestyksestä.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.'


Työn opinnollistaminen (TOPI):
Opiskelijalla, jolla on voimassa oleva hoitajan työsuhde hoitotyön yksikössä, on mahdollista suorittaa opintojakso työtä opinnollistamalla. Opiskelija kasvattaa omaa osaamistaan käytännön hoitotyöhön liitetyllä erillisellä tehtävällä. Lisätietoja työn opinnollistamisesta voit kysyä opintojakson vastuuopettaja Taina Heinoselta, taina.heinonen@laurea.fi

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Opintojakso sisältää seuraavat osat:

Näyttöön perustuva hoitotyö ja hoitotyön eettiset perusteet (2 op) / vastuuopettaja Taina Heinonen

Opiskelija osaa:
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä hoitotieteellisisistä ja muista terveystieteiden tietokannoista
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- arvioida ja soveltaa kriittisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja

Kirjallinen ja suullinen viestintä (1 op)/vastuuopettaja Anja Mertanen:

Opiskelija osaa:
- kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojakso sisältää etiikan työpajan 4h/opiskelija. Työpajat on merkitty lukujärjestykseen pienryhmille. Pienryhmät muodostetaan opintojen aloituksessa. Voit osallistua oman ryhmäsi mukaiseen työpajaan.

Tekoälyn käyttö oman osaamisen kehittymisen tukena: Tekoälyn käyttö tämän opintojakson arvioitavissa tehtävissä on kielletty (kts. kohta Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet). On kuitenkin suositeltavaa, että opiskelija perehtyy ja hyödyntää Laurean tarjoamia tekoälytyökaluja tekoälylukutaidon ja tekoälyn tuottaman tiedon arvioinnin ja hyödyntämisen kehittymiseksi. Tällöin tekoälyn hyödyntämisen erilaiset mahdollisuudet ja hyödyntämiseen liittyvät rajoitteet sekä vastuut ja velvollisuudet tulevat tutuiksi jo opintojen alkuvaiheessa. Voit perehtyä aiheesen tarkemmin opiskelijaintrassa (Tekoälyn käyttö opiskelussa). Pyrimme hyödyntämään tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia lähiopetuksessa ohjatusti.

Go back to top of page