Social Care with Children and Young People (10cr)
Code: TO00BZ41-3004
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2025 - 17.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 60
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Hanna Väätäjä
- Vuokko Pohjanoksa
- Teacher in charge
- Hanna Väätäjä
- Groups
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BZ41
Learning outcomes
The student is able to
- identify and assess the various support needs of children and young people
- support children and young people from a strengths-based approach in different life situations and environments
- utilise knowledge related to the life stages of children and young people in their work
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Time and location
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Learning materials and recommended literature
Käytössä on seuraava teos: Kumpulainen, K. ym. (toim.) 2017 Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria.Osa 1: Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys, josta kokonaisuudessaan luku 2 (Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina).
Muita oppimateriaaleja kuten videoita ja artikkeleita on koottu opintojakson Canvas-tilaan.
Alternative completion methods of implementation
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojaksolla on hanketyöskentelyä lasten ja nuorten parissa joko opettajien hankkimissa hankepaikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa.
Important dates
Opinnolla on kaksi läsnäolovelvollista seminaaritapaamista verkossa 10.12. ja 11.12. klo 12-16.
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava läsnä orientaatiossa tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content and scheduling
Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 3 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta. (arviointi 1-5) 3 op
Moduuli 2: Lasten ja nuorten tuen tarpeet ja haasteet 4 op
- Pienryhmätehtävä 3 op. Tuen tarpeet ja haasteet. Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan video ja siinä käytetään lähteitä. Videot palautetaan Canvakseen ja videoista keskustellaan yhteisessä seminaarissa. Ryhmät antavat toisilleen palautetta videoista.
3 op (arviointi T1-K5). Aiheita voivat olla esimerkiksi:
o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o toiminnalliset riippuvuudet
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o syömishäiriöt
o nuori kriisissä
o traumatisoituneen nuoren kohtaaminen
o oppimisvaikeudet
- Elokuvatehtävä 1 op (arviointi hyv-hyl)
Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä 3 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen. (arviointi hyv-hyl). Hanketyöskentelypaikan voi etsiä itse tai osallistua opettajien hankkimiin hankkeisiin.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen II tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa .
Evaluation scale
H-5