Exerting Influence in the Social Care Sector (5cr)
Code: SS00BZ36-3013
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.10.2025 - 15.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Eeva Soikkeli
- Teacher in charge
- Eeva Soikkeli
- Groups
-
SSV225KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K25, Tikkurila
- Study unit
- SS00BZ36
Learning outcomes
The student is able to
- utilise various techniques for exerting influence in society
- promote inclusion through collaboration with social service clients and other stakeholders
- outline issues related to the goal orientation and effectiveness of social services
Teaching methods
The student is able to
- utilise various techniques for exerting influence in society
- promote inclusion through collaboration with social service clients and other stakeholders
- outline issues related to the goal orientation and effectiveness of social services
The implementation plan is available in Finnish.
Time and location
Katso lähiopetuksen aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Huom! Opintojakso jatkuu vuoden 2026 puolella tammi- ja helmikuun ajan.
Vaikuttamistyön projektin työskentely keskittyy alustavien tietojen mukaan ma, ti ja to päiville klo 11-15.
Learning materials and recommended literature
Eduskunta. 2021. Vaikuttamisen areenat.
Esimerkkejä rakenteellisesta sosiaalityöstä - THL.
Ikäheimo, H-P. & Vahti, J. 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen -raportti.
Sitra. Sitran selvityksiä 178.
Itä-Suomen yliopisto. 2021. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Järjestöopas. 2021. Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttaminen. Soste.
Kettunen, P. 2017. Vaikuttavuuden arviointi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Turun kaupunki.
Laurea-amk. 2021. Laurean yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus -raportti
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., Santalahti, V. 2022. Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL. Raportti 1/2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Pohjola, A, Kairala, M, Lyly, H & Niskala, A (toim.). 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi).
Sitra 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Suomi.fi. 2021. Perusoikeudet ja vaikuttaminen.
Talentia 2021. Talentia vaikuttaa.
Talentia 2021. Pohdintaa sananvapauden käytöstä sosiaalialalla.
THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.
Valtioneuvosto 2022. Digiosallisuus Suomessa.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:10.
Valtioneuvosto 2022. Hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot.
Englanniksi
Alternative completion methods of implementation
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Lisätietoja opintojakson suorittamisesta osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena saat olemalla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan eeva.soikkeli@laurea.fi.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä työelämälähtöinen vaikuttamistyön asiakasprojekti.
Important dates
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Lähiopetus Tikkurilan kampuksella. Poissaolot korvataan erillisillä tehtävillä, jotka ohjeistetaan Canvasissa opintojakson alkaessa.
Forms of internationality
Sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content and scheduling
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Lähiopetus toteutetaan jaksoittain Laurean kampuksella ja lähiopetuspäivien välissä työskennellään itsenäisesti ja pienryhmissä.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Evaluation scale
H-5