Skip to main content

Exerting Influence in the Social Care Sector (5 cr)

Code: SS00BZ36-3013

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.10.2025 - 15.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Eeva Soikkeli
Teacher in charge
Eeva Soikkeli
Groups
SSV225KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K25, Tikkurila
Study unit
SS00BZ36

Learning outcomes

The student is able to
- utilise various techniques for exerting influence in society
- promote inclusion through collaboration with social service clients and other stakeholders
- outline issues related to the goal orientation and effectiveness of social services

Location and time

Katso lähiopetuksen aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Huom! Opintojakso jatkuu vuoden 2026 puolella tammi- ja helmikuun ajan.

Vaikuttamistyön projektin työskentely keskittyy alustavien tietojen mukaan ma, ti ja to päiville klo 11-15.

Materials

Eduskunta. 2021. Vaikuttamisen areenat.

Esimerkkejä rakenteellisesta sosiaalityöstä - THL.

Ikäheimo, H-P. & Vahti, J. 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen -raportti.

Sitra. Sitran selvityksiä 178.

Itä-Suomen yliopisto. 2021. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Järjestöopas. 2021. Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttaminen. Soste.

Kettunen, P. 2017. Vaikuttavuuden arviointi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Turun kaupunki.

Laurea-amk. 2021. Laurean yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus -raportti

Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., Santalahti, V. 2022. Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL. Raportti 1/2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6

Pohjola, A, Kairala, M, Lyly, H & Niskala, A (toim.). 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi).

Sitra 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.

Suomi.fi. 2021. Perusoikeudet ja vaikuttaminen.

Talentia 2021. Talentia vaikuttaa.

Talentia 2021. Pohdintaa sananvapauden käytöstä sosiaalialalla.

THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.

Valtioneuvosto 2022. Digiosallisuus Suomessa.

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:10.

Valtioneuvosto 2022. Hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot.
Englanniksi

Teaching methods

The student is able to
- utilise various techniques for exerting influence in society
- promote inclusion through collaboration with social service clients and other stakeholders
- outline issues related to the goal orientation and effectiveness of social services

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä työelämälähtöinen vaikuttamistyön asiakasprojekti.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Lähiopetus Tikkurilan kampuksella. Poissaolot korvataan erillisillä tehtävillä, jotka ohjeistetaan Canvasissa opintojakson alkaessa.

International connections

Sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Lisätietoja opintojakson suorittamisesta osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena saat olemalla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan eeva.soikkeli@laurea.fi.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Lähiopetus toteutetaan jaksoittain Laurean kampuksella ja lähiopetuspäivien välissä työskennellään itsenäisesti ja pienryhmissä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Go back to top of page