Skip to main content

Medication Treatment and Medication Calculations 1. (4 cr)

Code: SH00BY57-3022

General information


Enrollment
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Eliisa Kukkola
Teacher in charge
Eliisa Kukkola
Groups
SHF225KAM
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Lohja
Study unit
SH00BY57

Learning outcomes

The student is able to
- calculate medication doses correctly
- apply the legislation and information guidance related to medication treatment
- provide safe medication treatment
- administer medication treatment via the enteral and topical routes and as injections
- use different pharmaceutical databases

Materials

Ernvall S., Pulli A., Salonen A-M., Nurminen M-L. & Kaukkila H-S. 2013. Lääkelaskenta. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Helsinki:Sanoma Pro.
Koskinen T., Puirava A., Salimäki J., Puirava P. & Ojala R. 2012. Lääketietoa ammattilaisille. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Helsinki:Sanoma Pro.
Nikkola R. 2016. Annos oivallusta: harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Helsinki:SanomaPro.
Nurminen M-L. 2012. Lääkehoito. Helsinki:Sanoma Pro.
Saano S. & Taam-Ukkonen M. 2013. Lääkehoidon käsikirja. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Helsinki:Sanoma Pro.
Sulosaari V. ym. 2013. Sairaanhoitaja lääkehoidon ohjaajana ja lääketiedon käyttäjänä. MONI-lääke-hankkeen tuloksia. Turun ammattikorkeakoulu. Tutkimuksia 41. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) (eAineisto)
Veräjänkorva O. 2006. Lääkehoito hoitotyössä. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Helsinki:WSOY
eKirja: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Duodecim Oppikirjat.
Lisäksi Canvasalustalla ohjeet ja linkit verkkomateriaaleihin.

Lisäksi tehtävissä osoitettu verkkomateriaali.

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.]

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Suomeksi
Lääkelaskutentti koululla ja paja sen jälkeen ei- läpipäässeille. Katso aikataulut lukujärjestyksestä.


Lääkehoidon verkkotentti kotona Katso aikataulut lukujärjestyksestä.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Lääkehoidon hyväksilukuun vaaditaan aiemmat opinnot ammattikorkeakoulussa ja enintään 5 vuotta vanhoja.
Lähihoitajien aiempi osaaminen voidaan huomioida työpajojen osalta. Teoriaopinnot ja tentit tulee suorittaa.

Student workload

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä opinnon eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.]
Lääkehoito ja lääkelaskut sisältää
1. Teoriaopetus 3op
Luentoihin osallistuminen, tehtävien tekeminen sekä lääkelasku- ja lääkehoitotentti.
2. Pajaopetus (lääkehoito) 1op
Ennakkotehtävät ennen pajaa ja pajoihin osallistuminen. Ennakkotehtävät ovat edellytys pajaan osallistumiselle.
Pajaa varten pitää hankkia työpuku ja työkengät. Pajoissa noudatetaan hoitotyön aseptiikan ohjeita. Hiukset kiinni, kynnet lyhyet, ei kynsilakkaa, ei tekokynsiä. Työpuvun alla ei ole pitkähihaista puseroa, sormuksia ja kelloja ei käytetä.

Content scheduling

1. Lääkehoito
Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet.
Lääkehoidon ja lääkehuollon keskeiset käsitteet.
Lääkehoitosuunnitelma
Turvallinen lääkehoito
Lääketeknologia
Lääkehoidon ohjaus
Aseptiikka lääkehoidossa
Farmakodynamiikka ja -kinetiikka
Toksikologia
Lääkkeenantoreitit

2. Lääkelaskut
Annoslaskut
Antonopeuslaskut
Liuoslaskut
Kaasulaskut

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].

Go back to top of page