Professional Development in Practice 1 (7 cr)
Code: SH00BY59-3021
General information
- Enrollment
-
10.03.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
14.08.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 80
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Katja Laukkanen
- Anja Mertanen
- Teacher in charge
- Katja Laukkanen
- Groups
-
SHB2225SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S25, Hyvinkää
-
SHB2125SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S25, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BY59
Learning outcomes
The student is able to
- follow the values and ethical principles in nursing care and the work community and assess how well these are followed in practice
- work in a collegial and responsible manner as a part of the work community
- make observations on the client’s basic needs, functional capacity, and changes in vital functions
- support the patient's functional capacity diversely and respond to their basic needs
- prepare a care plan and evaluate the care received by the client, taking the client's resources into consideration
- implement the basic test and procedures required monitoring vital signs as part of patient care and update the care plan accordingly
- implement medication treatment via enteral and local routes and injections under supervision
- document data on patient record and report orally on the client's condition and care
- implement aseptic techniques
- apply methods related to patient and occupational safety and data protection in their work
- act appropriately in a dangerous situation
- describe the importance of a professional care relationship
- apply the principles of empowering presence and interactions in nurse-client communications
- assess their activities together with clients and develop their activities taking clients' experience into account
- assume responsibility for their learning during the placement
- analyse the development of their own competence during the placement and actively utilise feedback to support their development
- search for and present research data in a concise manner to support and develop patient care
- communicate their expertise in team and work communities in a convincing manner
Content
Theme: Responding to the patient's basic needs, patient and occupational safety.
LbD assignment during placement: Evidence-based nursing
- Searching for information targeted at a phenomenon or problem in nursing work and formulation of clinical research questions: For example, PICO/PICoa/PCC, mind map or other chosen method.
- Searching and summarising research data
- Feedback from the communication’s teacher.
Teaching methods
Ammattitaitoa edistävä 1.harjoittelu suoritetaan
hoiva- ja palvelutaloissa, terveyskeskusten/perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuode- ja hoivaosastoilla sekä vammaispalveluiden yksiköissä.
Opiskelija varaa harjoittelupaikan itse Jobiili -järjestelmän kautta mahdollisimman pian opintojen alettua. Kliinisen harjoittelun vastuuopettaja Katja Laukkanen vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta.
Ensimmäisen harjoittelupaikan voi myös varata soittamalla kyseiseen hoivapaikkaan ja tiedustelemalla mahdollisuutta harjoitella siellä.
Opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksoille kliinisen hoitotyön perusteet ja "Lääkehoito ja lääkelaskut 1" sekä tenttinyt lääkehoidon ja läpäissyt hyväksytysti lääkelaskut kaksi viikkoa ennen harjoittelun alkamista. Kliinisen hoitotyön perusteet -opintojakson työpajat ja simulaatiot pitää olla pääsääntöisesti käytynä.Mikäli jokin työpajoista jää käymättä, pitää opiskelijan keskustella opintojakson opettajan kanssa kyseisen työpajan tärkeyden merkityksestä suhteessa harjoitteluun menemiseen.Tietyt kliinisen hoitotyön työpajat pitää olla suoritettuna ennen harjoitteluun menemistä.
Mikäli ei pysty esimerkiksi sairastumisen vuoksi osallistumaan työpajaan, voi tiedustella muilta Laurean kampuksilta, olisiko heillä vielä kyseinen työpaja käymättä ja mahtuuko heidän ryhmiinsä suorittamaan sen.
Employer connections
Harjoittelun liittyy LbD-tehtävä: Eettiset kysymykset osana näyttöön perustuvaa hoitotyötä (LbD). Viestinnän opettaja Anna Mertanen tarkastaa tehtävän.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu I - LbD -tehtävän tavoitteena on, että harjoittelun päätyttyä osaat:
- hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi.
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttasi tiimi- ja työyhteisökonteksteissa
Exam schedules
Info 14.8 klo 8.30-10 Helene
Infojen tunnit (3h) ovat osa harkkatunteja. Ensimmäisellä infokerralla hyvä olla paikalla tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa esteestä sähköpostilla ja ottaa paikan näin vastaan. Tällöin infojen sisältö jää itseopiskelun varaan (diat kliinisen hoitotyön kurssin Canvasissa).
Harjoittelun 1.info on kaikille, myös lähihoitajapohjaiselle opiskelijalle. Tutustutaan myös workseed harjoitteluympäristöön ja Jobiiliin.
14.08.2025 14.30 - 15.00 luokka (3-17) Hoitajataustaisille harjoittelun hyväksiluku ja kliinisen osaamisen näyttämisen info
Harjoittelun toinen info 13.11.2025 08.30 - 10.00 Zoom (linkki lukkarissa)
Harjoittelun reflektio 19.12.2025 08.30 - 11.00 Zoom (linkki lukkarissa)
Completion alternatives
Mikäli sinulla on lähihoitajan tutkinto ja työkokemus suuntautuen hoitotyön ympäristöihin, on se korvannut 1.harjoittelun yhdessä kirjoittamasi reflektion kanssa. Info kokoaa harkkaprosessin vaiheet ja selventää käytännettä, mikäli haet osaamisen tunnistamista. Infossa kerätään tiedot ketkä menevät harjoitteluun ja ketkä hakevat hyväksilukua.
TAI voit hakea osittaista osaamisen tunnistamista 3 op verran 1-mod harjoittelusta, kun työkokemus on muualta kuin perushoidon ympäristöstä, mutta kuitenkin hoitotyön ympäristöstä. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen (päiväkoti) ympäristöstä ei voi hakea osaamisen tunnustamista, koska se ei ole hoitotyön ympäristö, mutta mielenterveystyön tai kehitysvammapuolen asumispalveluyksikön tuomasta työkokemuksesta voi hakea osittaista osaamisen tunnistamista. Tällöin harjoittelutunteja tulee 104h tehtäväksi. Perushoitoon suuntautuvasta työkokemuksesta voi hakea koko harjoittelun osaamisen tunnistamista.
Prosessi käynnistyy omasta aloitteestasi. Vertaa osaamistasi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisen näyttö koostuu 2-3 sivun kirjallisesta reflektiosta. Kuvaa työtehtäviesi sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö (mm. toimintaympäristön toimintafilosofia, asiakasprofiili, henkilökuntarakenne). Reflektoi omaa osaamistasi ja sen kehittymistä suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Mitä lähihoitajan työ on esimerkiksi sinulle antanut?
Liitä reflektioon kopiot lähihoitajan tutkintotodistuksesta sekä muut mahdolliset dokumentit esim.työkokemus, joihin haluat vedota.
Toimita reflektio liitteineen Canvasiin 1. harkan työtilaan kohtaan "palauta harjoittelun hyväksiluvun dokumentit tänne". Tällöin kun osaamisesi vastaa opetussuunnitelmassa edellytettyä osaamista, jolloin saat suoritusmerkinnän 7op rekisteriisi.
Student workload
-Harjoittelun info 2h (sis. infon & itsenäinen tutustuminen harjoittelun Workseed-työtilan harjoittelun yleisiin ohjeisiin)
-Harjoittelu reflektio 3h (sisältää oman itsereflektion)
-Harjoittelun tehtävä 10h, tehtävään kuuluva havainnointi tapahtuu harjoittelupaikalla koko harjoittelujakson ajan.
-Harjoittelu kliinisessä hoitotyön ympäristössä 172h (n. 5 viikkoa).
Huomioi harjoittelun ajalle sattuvat arkipyhät, jolloin yksikön toiminta voi olla rajoittunutta.
Content scheduling
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja Lbd tehtävä
Evaluation scale
Approved/Failed
Qualifications
The student has actively participated in the study unit "Medication Treatment and Medication Calculations 1." and has passed the medication calculations prior to the clinical practice placement starts.
Further information
Harkkaviikot 47-51