Dialogue, Encountering and Professional Interaction (5cr)
Code: SL00BX83-3003
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.10.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Kaijus Varjonen
- Johanna Stepanoff
- Teacher in charge
- Johanna Stepanoff
- Groups
-
SLG225SAKuntoutuksen ohjaajan koulutus, monimuotototeutus, S25, Otaniemi
- Study unit
- SL00BX83
Learning outcomes
The student is able to
- define and distinguish between discussion, professional interaction, and dialogue
- evaluate and set goals for developing their interaction skills
- interact in dialogue with individual clients, groups, and other professionals
- promote the rehabilitee’s participation and resources through dialogue.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Time and location
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Learning materials and recommended literature
Mönkkönen, K. 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Saatavilla e-kirjana.
Muu opintojaksoon kuuluva materiaali esitetään Canvas-työtilassa.
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Alternative completion methods of implementation
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Osaamisanalyysi tulee palauttaa viimeistään viikon sisällä orientaatiokerran jälkeen.
Co-operation with working life and/or RDI
Tällä opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän asiantuntijoiden kanssa.
Important dates
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 8.10.2025.
Student workload
Opintojakson työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content and scheduling
Opintojakso sisältää kolme moduulia:
Moduuli 1 - Ammatillinen vuorovaikutus ja dialogi (2op)
Moduuli 2 - Asiakkaan kohtaaminen ja osallisuus (2 op)
Moduuli 3 - Ryhmät ja ryhmätoiminta (1 op)
Further information
Opintojakso on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Evaluation scale
H-5