Business Model Development in Knowledge-Intensive Service Business (5cr)
Code: NY00BR49-3005
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Innovative Digital Services of the Future (NYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Otto Mäkelä
- Jyri Rajamäki
- Teacher in charge
- Otto Mäkelä
- Groups
-
NYA325KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K25, Leppävaara
- Study unit
- NY00BR49
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Time and location
Opintojakso sisältää kolme opetuspäivää Leppävaaran kampuksella: 5.9., 4.10. ja 23.10. klo 9 - 16.30.
Learning materials and recommended literature
Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.
Kaplan, S. 2011. Business models aren’t just for business. Harvard Business Review 11.
Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2018. Service logic business model canvas. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship 20(1), 70–98.
Zott, C. & Amit, R. 2024. Business models and lean startup. Journal of Management, 50 (8), 3183-3201.
Alternative completion methods of implementation
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Forms of internationality
Opintojaksolla hyödynnetään ensisijaisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Student workload
Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia
Content and scheduling
Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -koulutuksen YAMK opiskelijoille.
Evaluation scale
H-5