Skip to main content

Business Model Development in Knowledge-Intensive Service Business (5cr)

Code: NY00BR49-3005

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Innovative Digital Services of the Future (NYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Otto Mäkelä
Jyri Rajamäki
Teacher in charge
Otto Mäkelä
Groups
NYA325KJ
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K25, Leppävaara
Study unit
NY00BR49

Learning outcomes

Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Time and location

Opintojakso sisältää kolme opetuspäivää Leppävaaran kampuksella: 5.9., 4.10. ja 23.10. klo 9 - 16.30.

Learning materials and recommended literature

Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.
Kaplan, S. 2011. Business models aren’t just for business. Harvard Business Review 11.
Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2018. Service logic business model canvas. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship 20(1), 70–98.
Zott, C. & Amit, R. 2024. Business models and lean startup. Journal of Management, 50 (8), 3183-3201.

Alternative completion methods of implementation

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.

Co-operation with working life and/or RDI

Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.

Forms of internationality

Opintojaksolla hyödynnetään ensisijaisesti kansainvälistä kirjallisuutta.

Student workload

Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia

Content and scheduling

Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”

Opintojakso on tarkoitettu vain Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -koulutuksen YAMK opiskelijoille.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page