Skip to main content

Placement for Client Work (15 cr)

Code: R0031-3060

General information


Enrollment
25.11.2024 - 23.11.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.01.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
15 cr
Local portion
15 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 100
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Teachers
Annemari Kantanen
Pauliina Partanen
Katri Kärkkäinen
Paula Väliaho
Marjo Ritmala
Vuokko Pohjanoksa
Katja Hämäläinen
Jaana Paasu
Teacher in charge
Jaana Paasu
Groups
SSD224KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
SSD223SA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus
SSD225KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Verkkokampus
SSD224SA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S24, Verkkokampus
SSD223KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
Study unit
R0031

Learning outcomes

The student is able to
- encounter various clients and client groups
- establish a client-oriented interactive relationship
- perceive the basic tasks of the work community and the organisation
- play an active and responsible part in the activities of the work community
- set goals for their own professional learning outcomes and assess their professional growth
- act according to the ethical principles of the social care sector

Materials

Laurea–ammattikorkeakoulun sosiaali – ja rikosseuraamusalan koulutuksen laajuus on 210 opintopistettä (op). Sosiaali– ja rikosseuraamusalan opetussuunnitelmassa on kolme 15 op:n harjoittelua eli ammattitaitoa edistävää harjoittelua on yhteensä 45 op. Jokainen harjoittelu on laajuudeltaan 400 tuntia, josta 373 tuntia tehdään harjoitteluympäristössä ja 1 op eli 27 tuntia käytetään raportin laatimiseen. Harjoittelukohtaiset ohjeet löytyvät Verkkososionomi harjoittelu -työtilasta.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Harjoittelu tehdään sosiaalialan työympäristössä, jossa sosionomit työskentelevät.

Exam schedules

- Opiskelija ilmoittatutuu harjoitteluun Pakissa

Verkkososionomi harjoittelu -työtila:
- Opiskelija täyttää harjoittelunsa tiedot eLomakkeelle. Tiedot ohjautuvat tutoropettajalle sekä hallintoon, jossa nimetty henkilö tarkistaa Laurean ja harjoittelupaikan yhteistyösopimuksen. Harjoittelusta ei tehdä opiskelijakohtaisia sopimuksia.

- Opiskelija palauttaa harjoittelun tavoite- ja suunnitelmalomakkeen harjoittelun alettua (myös palkallisessa harjoittelussa).

- Palkattomaan harjoitteluun kuuluu yhteinen keskustelu opiskelijan, harjoittelupaikan ohjaajan ja tutoropettajan kanssa harjoittelun aikana.

- Opiskelija palauttaa raportin liitteineen viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä, jossa on liitteenä harjoittelupaikan ohjaan allekirjoitettu arviointi. Palkallisessa harjoittelussa palautetaan raportin liitteenä työtodistus.

PRM
-opiskelija kirjaa harjoittelunsa tiedot viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.

Osaamisen näyttöprosessi käsitellään Verkkososionomi harjoittelu -työtilassa.
1) Kun sinulla on työkokemusta sote -alalta, keskustele tytoropettajasi kanssa.
2) Tee osaamisanalyysi
3) Kun osaamisanalyysi on hyväksytty, tee tehtävä
4) Osallistu yhteiseen näyttokeskusteluun Teamsissa

Harjoittelun osaamisen näytön vastaanottaa harjoittelukoordinaattori.

Student workload

Harjoittelu on käytännössä 10 viikkoa.
Harjoittelu voi sijoittua myös pidemmälle ajalle. Tällöin opiskelija pitää harjoittelutunneistaan tuntilistaa, joka liitetään harjoitteluraporttiin.

Assessment criteria, approved/failed

”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. ” (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.(Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Content scheduling

Asiakastyön harjoittelussa korostuvat seuraavat sosionomin osaamisen kompetenssit:

Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
- toimii ammatillisesti ja dialogisesti vuorovaikutustilanteissa ja kykenee reflektoimaan kriittisesti
omaa toimintaansa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakasturvallisen palveluprosessin asiakkaan osallisuutta ja
voimavaroja tukien
- tukee tavoitteellisesti yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kasvua, kehitystä ja arkea erilaisissa
elämäntilanteissa
- tunnistaa ja arvioi hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä sekä soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja
varhaisen tukemisen menetelmiä
- soveltaa ja arvioi sosiaaliohjauksen työorientaatioita ja menetelmiä asiakas-, ryhmä- ja
yhteisötyössä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää psykososiaalisen tuen merkityksen ja osaa toimia erilaisissa asiakkaan muutos- ja
kriisitilanteissa
- toteuttaa ja dokumentoi asiakastyötä asiakaslähtöisesti digitaalisessa toimintaympäristössä
huomioiden tietoturva ja -suojavaatimukset
- käyttää toiminnassaan hyvinvoinnin edistämisen, varhaisen tuen ja kuntouttavaa työotetta

Sekä

Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- tuntee alan juridisen säädöspohjan ja toimii keskeisen lainsäädännön mukaisesti

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page