Business Planning (10 cr)
Code: HL00BQ79-3038
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Oskari Vesterinen
- Piia Haavisto
- Teacher in charge
- Oskari Vesterinen
- Groups
-
HLF225KAMLiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K25, Lohja
- Study unit
- HL00BQ79
Learning outcomes
The student is able to
- recognize existing trends and customer needs
- productize an offering based on customer benefits and the customer experience
- apply different business models and processes
- create a business plan considering sustainable business practices*
*The addition 'considering sustainable business practices' comes into effect on August 1, 2024.
Materials
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opinnon alkaessa Canvas -oppimisympäristössä.
Teaching methods
Opinnon suoritustapa on työn opinnollistaminen (TOPI) tai osaamisen näytto.
Osaamisen näyttöön ilmoittaudutaan Laurean yleisen ohjeistuksen mukaisesti. Ohjeet löytyvät Intrasta.
Työn opinnollistamisen projektin suunnitelmat tehdään ja hyväksytään opinnon alkuvaiheessa, jonka jälkeen projekti pyritään aloittamaan mahdollisimman pian. Opiskelija keskustelee ja sopii tarvittaessa työnantajansa kanssa toteuttamisesta.
Opinnolla on aikataulutettua työn opinnollistamisen (TOPI) ohjausta etänä Zoomissa tai Teamsissa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Lisäksi opiskelijoille perustetaan henkilökohtaiset Teams-kanavat, joiden kautta voi olla yhteydessä ohjaajiin ja sopia ohjauksesta omaan projektiin liittyen ja joihin myös palautetaan dokumentaatio projekteista.
Viestintä opinnon aikana toteutetaan Teamsin keskustelukanavilla ja tarvittaessa sähköpostilla.
Opinnon osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä kehitys huomioiden
Exam schedules
Opinnon ensimmäinen Zoom-tapaaminen on 19.08.2023 12.30 - 14.00. Tapaamisessa on läsnäolovelvoite.
Opinnolla on työn opinnollistamisen (TOPI) kaikille yhteistä tapaamista etänä Zoomissa (2 krt). Lisäksi opintoon liittyvät arviointikeskustelut (3 päivää) on merkattu alustavasti opiskelijoiden kalenteriin. Huomioithan, että jokaiselle opiskelijalle sovitaan ainoastaan yksi henkilökohtainen projektin esitys- ja arviointikeskustelu (noin 30 min) tuosta ajankohdasta.
Opinnon tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.”
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnon laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.
Content scheduling
Opinnon osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä kehitys huomioiden
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinnon suoritustapa on työn opinnollistaminen (TOPI) tai osaamisen näytto.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.