Professional Development in Practice (15 cr)
Code: SU00BY16-3003
General information
- Timing
-
01.11.2024 - 31.12.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Nurses’ pathway to work in Finland (AVOSV3)
- Teachers
- Marina Arvonen
- Saara Laakso
- Kirsi Tulus
- Lotta Tiikkainen
- Teacher in charge
- Lotta Tiikkainen
- Groups
-
AVOSV3S24SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
- Study unit
- SU00BY16
Learning outcomes
Mielenterveysharjoittelun tavoitteet
Opiskelija osaa
- ottaa huomioon keskeisimmät mielenterveyshäiriöt, psykiatriset sairaudet tai päihderiippuvuudet toteuttaessaan hoitotyötä
- hyödyntää tutkimusta ja suosituksia mielenterveys- ja päihdetyön päätöksenteossa
- ehdottaa ratkaisuja mielenterveys- ja päihdeasiakkaan päivittäisessä hoitotyössä
- tunnistaa potilaan psyykkisen kuormituksen, surun ja kriisin sekä osaa tukea häntä
- rakentaa kunnioittavan hoitosuhteen mielenterveyden häiriöstä kärsivään, päihdeasiakkaaseen sekä hänen läheisiinsä
- arvioida valmiuksiaan voimavaralähtöiseen vuorovaikutukseen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- soveltaa mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettäviä lähestymistapoja ja menetelmiä potilaslähtöisesti
- perustella päihde- ja mielenterveyspotilaiden käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät ja arvioida niiden vaikuttavuutta
- analysoida ja kehittää osaamistaan, työhyvinvointiaan ja palautumiskykyään
- arvioida toteutunutta hoito- ja palvelupolkua mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kanssa ja ehdottaa toimia potilaslähtöisyyden parantamiseksi
- viestiä tarkoituksenmukaisesti tiimi- ja työyhteisökonteksteissa
Kotihoidon harjoittelun tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien potilaiden hoidon ja palveluiden tarvetta ja tukea heidän toimintakykyään ja voimavarojaan
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri elämänvaiheissa olevan potilaan (lapsi, nuori, iäkäs, raskaana oleva ja synnyttänyt, haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat) hoitotyötä tutkimustietoa ja suosituksia soveltaen
- käyttää asiakaslähtöisiä työmenetelmiä tunnistaakseen haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä ja parantaakseen asiakkaan osallisuutta
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakas- ja vuorovaikutustilanteissa
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa turvallisesti huomioiden potilaan erityispiirteet
- arvioida potilaan tarpeita seksuaali- ja lisääntymisterveyden näkökulmasta ja käsitellä niihin liittyviä asioita potilaan kanssa
- tutustuu lapsipotilaan, perheiden sekä ikääntyvän ja vammaispotilaan palvelupolkuihin ja ehdottaa ratkaisuja hoidon ja tuen tehostamiseksi
- arvioida moniammatillisen yhteistyön onnistumista ja hyödyntää sitä potilaan ja tämän perheen parhaaksi
Location and time
Harjoittelu toteutuu pääosin kevään 2025 aikana, kun teoreettinen osaaminen on täydennetty.
Teaching methods
Laillistuvat sairaanhoitajat suorittavat harjoittelut HOPS:n mukaisesti siten, että he täydentävät omaa osaamistaan vastaamaan suomalaisesta sairaanhoitajatutkinnosta saatavaa osaamista. Harjoittelut suoritetaan terveydenhuollon toimintayksiköissä. Harjoittelupolku suunnitellaan tutor-opettajan kanssa yhteistyössä.
Student workload
Harjoittelu suunnitellaan HOPS:n perusteella yksilöllisesti. Harjoittelun kesto on tavoiteperusteista. Pääsääntöisesti yhden harjoittelun kesto on 5 op =135h. Harjoitteluja suoritetaan opintojakson aikana keskimäärin 2-4 kpl.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Harjoittelua ennen suomen kielen taitotaso tulee olla riittävä. Joissakin erikseen sovituissa harjoittelupaikoissa voidaan saada englanninkielistä tukea. Lääkelaskukoe ja lääkehoidon teoriat täytyy olla suoritettu hyväksytysti ennen harjoittelua. Harjoittelun sääntöihin (mm. terveydentilaselvitys) tulee perehtyä ennen harjoittelun alkua.