Skip to main content

Seksuaali- ja lisääntymisterveyden perusteet (1 cr)

Code: SU00CC26-3001

General information


Timing
09.01.2025 - 31.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
0.5 cr
Virtual proportion
0.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Nurses’ pathway to work in Finland (AVOSV3)
Teachers
Johanna Saastamoinen
Teacher in charge
Lotta Tiikkainen
Groups
AVOSV3S24
SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
Study unit
SU00CC26

Learning outcomes

The student is able to
- apply their knowledge of anatomy and physiology while promoting sexual and reproductive health
- analyse the significance of sexual and gender diversity in their work
- apply research data and recommendations when identifying factors affecting sexual and reproductive health when justifying methods for supporting them
- recognise the patient’s need for guidance for sexuality in connection to illnesses and crisis
- discuss sexuality related issues with patient and their significant others
- promote sexual guidance as part of nurse’s work
- describe the most common gynaecological illnesses and their related investigations, provided care and follow-up
- describe and explain the normal course and monitoring of pregnancy, childbirth and postpartum
- describe and justify the most common examinations and methods of nursing care during pregnancy, childbirth and postpartum
- describe the principles of maternal, new-born and family care after childbirth

Content

Ydinsisällöt
• anatomia ja fysiologia seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
• seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitys hoitotyössä
• tutkimustieto ja suositukset seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä Suomessa
• potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
• seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi otto potilaan ja hänen läheisensä kanssa
• seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä
• keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimus, hoito ja seuranta
• raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaali kulku ja seuranta
• raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyönmenetelmät
• synnyttäjän, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Alle on listattu yleistä tausta-aineistoa. Opintojakson suoritusten kannalta tähän materiaaliin tutustuminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2024. NEUKO-tietokanta - Ohjeistukset neuvoloiden sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisille (Äitiysneuvola soveltuvin osin). Kustannus Oy Duodecim.
Polo P. & Raudaskoski T. 2019. Gynekologinen tutkimus. Duodecim Oppiportti. Naistentaudit ja synnytykset
Ritamo M. ym. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 27/2011.
Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
Sinisaari-Eskelinen, M., Jouhki, M.-R., Tervo, P., & Väisälä, L. (2016). Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 53(4).
Väestöliitto. Seksuaalioikeudet. Väestötietosarja 29. Ilmonen K.,Korhonen E., Lipsanen L, Kaukoranta R. & Kotiranta S. (toim.)

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on 9.1.2025 Zoomissa, jossa on läsnäolovelvollisuus.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan & quot; opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa.& quot; Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Laajuus 1 op = 26,7 tuntia opiskelijan työtä

Content scheduling

- anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitys hoitotyössä
- tutkimustieto ja suositukset seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi otto potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä
- keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimus, hoito ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaali kulku ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyönmenetelmät
- synnyttäjän, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Go back to top of page