Professional Development in Practice 5. (7 cr)
Code: SH00BT06-3033
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- RDI proportion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Helena Santanen
- Teacher in charge
- Helena Santanen
- Groups
-
SHB223KASairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BT06
Learning outcomes
The student is able to
- assess the need for treatment of different age clients using versatile clinical research and data collection methods
- make independent decisions when implementing treatment that responds to the patient’s care needs
- direct the client to the right place of care at the right time or guide the patient to carry out self-care at home
- safely implement minor procedures required in nursing work
- use care technology and monitoring, research and treatment methods as part of patient care
- use electronic services and digital solutions in the care of a patient and to support decision-making
- implement successful interactive and service situations on the phone and online with the patients and their significant others
- guide clients with self-care and as users of digital services, as producers and holders of their health data
- consciously manage, organise and prioritise their own activities also in unexpected and complex situations occurring at work and with patients
- apply versatile self-regulation methods in the handling of demanding and stressful situations
- examine patient care, the work community and their own activities critically from client-oriented, evidence-based and impact perspectives
- make suggestions to improve patient care and work community activities
- promote the achievement of sustainable development goals through their actions
Content
Theme: Assessment of the need for treatment and clinical examination of the patient, using digital services and remote technology as part of the patient's care path, the client’s service and treatment experience as a starting point for development
LbD assignment during placement: Evidence-based nursing.
- Describing and analysing customer experience and service path and presenting justified development proposals at the workplace.
Location and time
Moduulin 5. lääkelaskenta:
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Harjoittelu -tehtävä
- lähdeaineisto hankitaan itse
5. Moduulin lääkelaskenta
-Nikkola ym. (2021). Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. 6. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Kirja löytyy myös e-kirjana Ellibs e-kirjat (Laurean lisenssi)
-Lääkelaskennan harjoittelun verkkoympäristöt mm. DOSE, Lääkemaisteri
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Harjoitteluun sisältyy LbD-tehtävä
Exam schedules
HARJOITTELUN AIKA
Vk 14 lähtien tai omaan aikatauluun sopien huomioon ottaen 5. moduulin muut opinnot.
HARJOITTELU -TEHTÄVÄ
-Tehtävän aihe "Näyttöön perustuva hoitotyö: Asiakaskokemuksen ja palvelupolun kuvaaminen ja analysointi sekä perusteltujen kehittämisehdotusten esittäminen harjoittelupaikassa.
-Tehtävä palautetaan harjoittelun päättyessä
LÄÄKELASKUTENTTI
-Tentti 14.1.2025
- 1. Uusinta 5.2.2025
- 2. Uusinta 10.2.2025
HUOM. 4 Lääkelaskutenttiaikaa saa myös hyödyntää (ei lisää thyväksyttyjen tenttikertojen määrää/3 krt) Jos aiot käyttää tätä tenttikertaa, kts aikataulu lukkarista ja ilmoita se kyseisen opintojakson opettajalle.
Hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö)
Lääkelaskuihin ei järjestetä opetusta.
Completion alternatives
OSAAMISEN NÄYTTÖ TAI AIKAISEMPI AMMATTI/TYÖKOKEMUS
-Harjoittelua ei voi suorittaa osaamisen näyttönä.
-Lähihoitajan tutkinnolla tai lähihoitajan sijaisuudessa harjoittelua ei voi suorittaa.
HARJOITTELUN OPINNOLLISTAMINEN
-Sairaanhoitajan tehtäviä työsuhteessa voi opinnollistaa osaksi AMK-tutkintoa.
-Sairaanhoitajan tehtäviä voi tehdä, jos on 2/3 (140 op) sairaanhoitajatutkinnosta suoritettuna.
-Harjoittelun opinnollistaminen etenee Laurean TOPI -prosessin mukaisesti. Opinnollistaminen tulee aloittaa hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua neuvottelemalla siitä opintojaksovastaavan/harjoittelukoordinaattorin kanssa.
-Harjoittelua ei voi opinnollistaa jälkikäteen
Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
-Harjoittelun laajuus on 7 op eli 187 h. Se toteutuu viiden viikon aikana.
-Harjoittelun info, lääkelaskukoe 5 h
-Kliininen harjoittelu 174 h
-Harjoittelun LbD -tehtävä 8 h
Harjoitteluun osuvien pyhäpäivien, oman tai läheisen sairastumisen sekä muiden syiden vuoksi tapahtuvat poissaolot korvataan harjoitteluna. Poissaoloa ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.
Content scheduling
Tavoitteena on, että harjoittelun suoritettuaan opiskelija osaa:
toteuttaa hoidon tarpeen arviointia ja käyttää monipuolisia kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruumenetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan omahoitoa kotona
toteuttaa sairaanhoitajan työssä tarvittavat pientoimenpiteet turvallisesti
käyttää hoitoteknologiaa ja seuranta, tutkimus- ja hoitomenetelmiä osana potilaan hoitoa
käyttää sähköisiä palveluita ja digitaalisia ratkaisuita asiakaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
toteuttaa onnistuneita vuorovaikutus- ja palvelutilanteita potilaan ja hänen läheistensä kanssa puhelimessa ja verkossa
ohjata asiakasta sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
tehdä itsenäisesti sairaanhoitajan vastuualueeseen liittyviä päätöksiä potilaan tarpeen mukaisen hoidon toteuttamiseksi
tietoisesti johtaa, organisoida ja priorisoida omaa toimintaansa myös ennakoimattomissa ja kompleksisissa työ- ja potilastilanteissa
soveltaa monipuolisia itsesäätelyn menetelmiä vaativien ja kuormittavien tilanteiden käsittelyssä
tarkastella potilaan hoitoa, työyhteisön ja omaa toimintaansa kriittisesti asiakaslähtöisyyden, näyttöön perustuvuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista
tehdä ehdotuksia potilashoidon ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
HARJOITTELUN EDELLYTYKSET
-Edeltävistä opinnoista moduulit 1-4 pääosin suoritettuna
-Moduulin 5 teoriaopinnot pääosin suoritettu, erityisesti opintojakso Hoidon tarpeen arvioiminen ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla 4 op.
-Lääkelaskut 5. ja lääkelaskut 1-4. hyväksytysti suoritettuna
HARJOITTELUUN SOPIVIA PAIKKOJA
-Harjoittelupaikan valinnassa tulee ottaa huomioon harjoittelun teema, tavoitteet ja sisältö
-Harjoitteluun hankitaan vain yksi paikka.
-Hyvinvointialueiden hoitajavastaanotot terveysasemilla
-Erikoissairaanhoidon poliklinikat
-Yksityisten palveluntarjoajien hoitajavastaanotot
-Muut polikliiniset ja vastaanottoympäristöt
-Opiskelijan valitsema ammatillista osaamista tukeva harjoitteluympäristö vahvasti perustellen esim. harjoittelu 1-4 on tehty vastaanottotoiminnassa esim. lasten poliklinikalla
OSAAMISEN NÄYTTÖ TAI AIKAISEMPI AMMATTI/TYÖKOKEMUS
-Harjoittelua ei voi suorittaa osaamisen näyttönä.
-Lähihoitajan tutkinnolla tai lähihoitajan sijaisuudessa harjoittelua ei voi suorittaa.
HARJOITTELUN OPINNOLLISTAMINEN
-Sairaanhoitajan tehtäviä työsuhteessa voi opinnollistaa osaksi AMK-tutkintoa.
-Sairaanhoitajan tehtäviä voi tehdä, jos on 2/3 (140 op) sairaanhoitajatutkinnosta suoritettuna.
-Harjoittelun opinnollistaminen etenee Laurean TOPI -prosessin mukaisesti. Opinnollistaminen tulee aloittaa hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua neuvottelemalla siitä opintojaksovastaavan/harjoittelukoordinaattorin kanssa.
-Harjoittelua ei voi opinnollistaa jälkikäteen