Basics of Encounter Art (5 cr)
Code: R0370-3017
General information
- Enrollment
-
01.04.2024 - 08.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
16.05.2024 - 31.08.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Laurea university of applied sciences
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 20
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Learning outcomes
The student
- has an understanding of the history, philosophy and most important principles of Encounter Art
- is able to analyse the factors that influence the creation of an image
- respects the importance and joy of every individual's self-expression and art work
- has an understanding of the current operating environments and future potential of Encounter Art
- can apply the principles of Encounter Art, respect, multisensoryness, structure, phasedness and making choices
Materials
Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
- Rankanen & Pusa: Taideterapia ja Kohtaamistaide Suomessa; ss. 10-15
- Ahos & Kahelin: Moniammatillisuus Kohtaamistaiteessa; ss. 30-35
Kohtaamistaiteen opinnäytetyöt Theseuksesta
Teaching methods
Kohtaamistaide on ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, josta voi saada tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaamistaiteessa ihminen nähdään yhteisönsä jäsenenä ja toiminnassa korostuu kaikkien aistien käyttäminen. Tekeminen on porrastettu niin, että kokematonkin tekijä pääsee nauttimaan taiteen tekemisen esteettisestä lumosta ja teoksensa arvostavasta katselusta yhdessä vertaisryhmän kanssa. Kohtaamistaide pohjautuu japanilaiseen Clinical Art -systeemiin.
Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso koostuu lähiopetuksesta, yhteisestä taidenäyttelyn rakentamisesta sekä kolmesta kirjallisesta tehtävästä.
Jokaisella lähiopetuskerralla on taidepajatyöskentelyn osuus, jossa pääsee itse konkreettisesti kokemaan sitä mistä Kohtaamistaiteessa on kysymys.
Opintojaksolla tärkeää on oma kokemuksellinen oppiminen Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn kautta. Tämän vuoksi opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Exam schedules
Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta.
Student workload
OPintojakson opintopisteet jakaantuvat seuraavasti:
Lähiopetus 1,5op
Kirjalliset tehtävät 3,5op ( Ryhmäkeskustelu 1op, Vapaavalintaisen opinnäytetyön esittely 1op ja Portfolion tekeminen 1,5op)
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakson hyväksytty kokonaissuoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa (80% läsnäolovelvollisuus) ja kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suoritusta. Hyväksytty suoritus edellyttää arvosanan 3 tasoista suoritusta.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Content scheduling
OPINTOJAKSON LÄHIOPETUKSEN TEEMAT:
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.
Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle.