Skip to main content

Strategic workspace and new ways of working (5 cr)

Code: HY00BY64-3002

General information


Enrollment
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Pia Wäistö
Teacher in charge
Pia Wäistö
Groups
TYJ24SJ
Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Study unit
HY00BY64

Learning outcomes

Opiskelija:
- hallitsee strategisen työympäristön käsitteen ja siihen liittyvät näkökulmat
- tunnistaa tietotyön ja sen johtamisen erityispiirteitä
- osaa tarkastella fyysistä työympäristöä organisaation strategisena resurssina
- osaa arvioida fyysisen työympäristön laatua organisaation ja työn kannalta
- hahmottaa työn, työympäristöt ja organisaation systeemisenä kokonaisuutena

Teaching methods

Opintojakso on suunniteltu erityisesti strategista johtamista ja organisaatiota opiskeleville sekä näiden aiheiden parissa työskenteleville, mutta sopii myös muille aiheesta kiinnostuneille.

Jaksolla fyysistä tilaa tarkastellaan organisaation strategiaa edistävän operatiivisen toiminnan ja tulevaisuuden menestymisen näkökulmista, ei niinkään perinteisemmin henkilöstöjohtamisen, tilasuunnittelun tai kiinteistökehittämisen kannalta. Kokemus toimitilajohtamisesta tai -suunnittelusta ei ole tarpeen, mutta perusymmärrys organisaatioiden johtamisesta ja strategiasta on edellytys opintojaksolle osallistumiseksi.

Opintojakso toteutetaan verkossa, itseopiskeluna ja yhteisissä verkkotapaamisissa luentoina ja keskusteluina. Lisäksi jokanen tekee opintojakson aikana analyysin valitsemansa organisaation strategiasta ja sen fyysiselle työympäristölle asettamista vaatimuksista. Opintojaksolla keskitytään erityisesti tietointensiivisiin organisaatioihin ja tietotyöhön.

Opintojaksolla sovelletaan tehtävien osalta ns. flipped learning -menettelyä: etukäteen työstettävä yksilötehtävä alustaa seuraavan verkkotapaamisen aihetta, ja tapaamisen jälkeen opiskelija viimeistelee kyseisen osion tapaamisen luentojen ja keskustelun pohjalta. Näin toimien saamme verkkotapaamisista enemmän irti ja pystymme paneutumaan paremmin tehtävien herättämiin kysymyksiin.

Employer connections

Opintojakson aikana analysoidaan itse valittua organisaatiota, sen strategiaa ja työympäristöä.

Exam schedules

ma 26.8.2024 Canvas aukeaa
ma 9.9.2024 Ennakkotehtävän palautus (edellytys opintojaksolle osallistumiselle)
ti 10.9.2024 Organisaatio ja strategia Zoom klo 16:30-19:30
ma 23.9.2024 Strategia ja työ -tehtävän palautus
ke 25.9.2024 Työ ja työympäristö Zoom klo 16:30-19:30
ma 14.10.2024 Strategia, työ ja työympäristö -tehtävän palautus
ti 15.10.2024 Työympäristön strategisena resurssina Zoom klo 16:30-19:30
pe 8.11.2024 Loppuraportin ja oppimiskyselyn palautus

Student workload

Opintojakson työskentely muodostuu kolmesta osasta:
1) Canvas -oppimisympäristössä tapahtuva itseopiskelu (ennen Zoom-tapaamisia)
2) luennot ja yhteinen oppiminen Zoom-tapaamisissa
3) itsenäisenä työnä tehtävä organisaation ja työympäristön analyysi.

Content scheduling

Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- organisaatio käsitteenä ja toimijana
- tietotyö ja uudet työnteon tavat
- työympäristön erilaiset tehtävät
- työympäristön laatu - mitä ja kenen näkökulmasta?

Opintojakson eteneminen tukee organisaatiosta ja työympäristöstä yksilötyönä tehtävää analyysia, ja siksi on erittäin suositeltavaa että opiskelija valitsee analyysinsa kohteen heti opintojakson alussa. Yksilötyötä työstetään koko opintojakson ajan.

Evaluation scale

H-5

Further information

Tietotyön fyysiset työympäristöt ovat voimakkaassa muutoksessa, ja niiden tulevaisuuden roolia etsitään kuumeisesti. Erityisesti uudet työnteon tavat kuten hybridityöskentely ja digitaaliset työkalut haastavat tilojen tarpeellisuutta ja ratkaisuja. Mihin enää tarvitaan työtiloja, kun työtä voi tehdä paljon helpommin ja miellyttävämmin muualla?

Toimistoja rakennetaan tällä hetkellä ennen kaikkea ’sosiaalisiksi hubeiksi’, jotka mm. vahvistavat henkilöstön yhteenkuuluvuutta, mahdollistavat innovaatioita ja luovat hyvää työnantajakuvaa. Mutta ovatko työtilat vain sosiaalista vuorovaikutusta varten? Onko työtiloilla muuta merkitystä?

Opintojaksolla tarkastellaan työtilojen merkitystä erityisesti tietotyötä tekevien organisaatioiden näkökulmasta, ja pohditaan onko työtiloilla merkitystä organisaation strategian ja tulevaisuuden tavoitteiden onnistumisessa.

Go back to top of page