Skip to main content

Methods for Research-based Development Work (5 cr)

Code: YY00CA29-3020

General information


Enrollment
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.01.2025 - 22.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
1 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Restaurant and Event Management (PRA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Leila Jaakkola
Mervi Niemelä
Teacher in charge
Mervi Niemelä
Groups
PRA223SN
Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, S23, Leppävaara
Study unit
YY00CA29

Learning outcomes

The student is able to
- critically assess research-based knowledge in their own field
- select appropriate methods for research-based development work and justify their choices
- collect data as a basis for research-based development work and analyze it
- interpret the results of research-based development work and draw conclusions based on them
- conduct research-based development work in accordance with data protection legislation, good scientific practices, and data management models
- communicate in situations required for research-based development work and to produce a research-oriented text

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Muu kijallisuus ilomoitetaan kurssin alkaessa.

Heikkilä, T. 2014 (tai 2008). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. Saatavana myös e-kirjana!

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015 (tai vanhempi vuoteen 2009 asti). Tutki ja kirjoita. Helsinki:Tammi.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahri, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Helsinki: Sanoma pro.

Kananen, J. 2011. Kvantti: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja-sarja.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018 (tai 2013). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi

Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuken perusteet. Helsinki: Tammi. Saatavana myös e-kirjana!

Teaching methods

Päiväopetus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Employer connections

Ei koske tätä toteutusta.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:


Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

International connections

Ei koske tätä toteutusta.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Content scheduling

Aloitus ja orientointi: Opintojakso alkaa esittelemällä, mitä tutkimuksellinen kehittäminen on ja tutkimus- ja kehittämisprosessin kulku.
Kvalitatiiviset menetelmät: Käsitellään laadullista tutkimusta, haastattelua ja havainnointia tutkimusmenetelminä sekä dokumenttianalyysiä ja sisällönanalyysiä.
Kvantitatiiviset menetelmät: Määrällisen tutkimuksen ominaisuudet, aineiston keräämisen tapoja ja kyselytutkimus tutkimusmenetelmänä.
Eettisyys ja luotettavuus: Tutkimuksen eettiset näkökohdat, luotettavuus, reliabiliteetti ja validiteetti sekä hyvä tieteellinen käytäntö.
Opintojakson aikana suoritetaan useita tehtäviä, jotka tukevat opiskelijoiden ymmärrystä ja taitoja tutkimusmenetelmien käytössä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä.

Go back to top of page