Methodology Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)
Code: R0034-3062
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 08.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
22.01.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 6 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 74
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Pirjo Pohjasniemi
- Katja Tikkanen
- Teacher in charge
- Pirjo Pohjasniemi
- Groups
-
SSG223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
-
SSG223KAPSosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi, ryhmä 2
- Study unit
- R0034
Learning outcomes
The student is able to
- recognize and outline various theoretical work orientations and working methods in client work
- use and apply social pedagogical, sociocultural and psychosocial methods and tools to support individuals, families and groups in different life stages
- manage the process of methodical and goal-oriented client work
- evaluate and document client work
Materials
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus; lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
Nivala, E. & Ryynänen S. 2019. Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Mäkinen, P., Raatikainen E., Rahikka A. & Saarnio T. 2019 (uudistettu painos). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
Muutokset kirjallisuuteen ovat mahdollisia. Muu mahdollinen materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyötä kahdessa eri oppimistehtävässä. Kyseiset oppimistehtävät suoritetaan pienryhmänä tai parin kanssa. Opiskelijat hankkivat työelämäkumppanin itse.
Exam schedules
Opintojakson lähitapaamiset ovat Otaniemessä ja etätapaamiset Zoomissa. Läsnäolo kaikilla tapaamisilla on suositeltavaa kurssin tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseksi. Tapaamiset tukevat opiskelijan oppimista ja mahdollistavat vertaisoppimisen muiden opintojaksolla olevien kanssa.
22.1.2024 klo 13-16 opintojakson orientaatio, Otaniemi kts. tutkintosäännön 18§
12.2.2024 klo 15-18 Zoom
26.2.2024 klo 10.15-11.45 Zoom
13.3.2024 klo 16.30-18 Zoom
18.3.2024 klo 13-16 Otaniemi
25.3.2024 klo 8.30-10 Zoom
8.4.2024 klo 8.30-10 Zoom
22.4.2024 klo 17-20 Verkkotentti
13.5.2024 klo 9-16 VR-pelipaja, puolet ryhmästä aamupäivillä, pulet iltapäivällä, Otaniemi
14.5.2024 klo 9-16 menetelmäseminaari Otaniemi
Lisäksi seuraavista ajankohdista kukin opiskelija valitsee yhden verkossa totetutettavan Apotti-koulutuskerran myöhemmin ilmoitettavalla tavalla 5.3.2024 klo 9-16, 6.3.2024 klo 9-16, 7.3.2024 klo 9-16 tai 8.3.2024 klo 9-16.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Opintojakso muodostuu kolmesta toteutuksen osasta, jotka ovat asiakastyön teoreettiset orientaatiot, asiakastyön menetemiä ja asiakasprosessi ja dokumentointi.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-työtilassa.