Skip to main content

Multidisciplinary Support and Guidance for Clients Needing Special Support (5 cr)

Code: TO00BZ49-3001

General information


Enrollment
20.05.2024 - 19.06.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.08.2024 - 30.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Elina Kauhanen
Elina Jääskeläinen
Päivi Ylinen
Teacher in charge
Elina Kauhanen
Groups
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00BZ49

Learning outcomes

The student is able to
- support the equality, inclusion and autonomy of disabled individuals
- identify and describe the specific challenges in growth, development, and functioning of individuals of different ages, such as developmental, mobility, and sensory impairments and neurodevelopmental disorders
- utilise service systems related to specialised support in client guidance work
- support and guide the rehabilitation and learning of individuals in need of specialised support in various everyday environments using a resource-oriented and multidisciplinary approach

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja opettajien luennot sekä mahdollinen muu materiaali.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opiskelijat tekevät opintojakson aikana tutustumiskäynnin johonkin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden tukemiseen erikoistuneeseen toimintaympäristöön, esim. järjestöt, koulut, päiväkodit, asumispalveluyksiköt, työ- tai päivätoiminta ym.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

-Ihmisen kasvun ja kehityksen erityiset haasteet (esim. kehitys-, liikunta- ja aistivammat, neuropsykiatriset häiriöt ja autismikirjon häiriöt) sekä niihin liittyvät palvelujärjestelmät
- Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kuntoutumisen ja oppimisen monialainen tukeminen ja ohjaaminen erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
- Haasteellisen käytöksen tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen

-Vammaisen henkilön yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
- Eri ikäisten ihmisten kasvun, kehityksen ja toimintakyvyn erityiset haasteet, esimerkiksi kehitys-, liikunta- ja aistivammat, ADHD ja autismikirjo
- Erityiseen tukeen liittyviä palvelujärjestelmiä
- Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden monialainen ja voimavaralähtöinen kuntoutumisen ja oppimisen tukeminen erilaisissa arjen toimintaympäristöissä

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Go back to top of page