Skip to main content

Competence in Service Design (5 cr)

Code: A9529-3019

General information


Enrollment
27.11.2023 - 21.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.02.2024 - 05.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Hannu Tikkanen
Teacher in charge
Hannu Tikkanen
Study unit
A9529

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Materials

Palvelumuotoilun perusteoksia, esimerkiksi:

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service Design: From Insight to Implementation, and more.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2012. This is Service Design Thinking.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is Service Design Doing - Method Library.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.

Tarkempi kirjallisuuslista julkaistaan opintojakson Canvas-työtilassa. Kirjallisuuslistaan voi tulla täydennyksiä tai muutoksia myöhemmin.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojakson ryhmätöissä työstetään toimeksiantajien projekteja.

Exam schedules

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä (23.2.) tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ensimmäiselle kontaktikerralle osallistuminen on tärkeää, koska silloin muodostetaan opiskelijaryhmät ja kuullaan projektitehtävät toimeksiantajilta. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

International connections

Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielistä lähdeaineistoa ja kansainvälistä akateemista kirjallisuutta.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opintojakson laajuus, 5op. vastaa laskennallisesti n. 135 tuntia työtä.

Työ jakautuu laskennallisesti seuraavasti:
2 op. teoriaa (54h)
3 op. projektityötä (81h)

Content scheduling

Opintojakso soveltuu opiskelijoille, joilla ei ole aikaisempaa osaamista tai kokemusta palvelumuotoilusta. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoilun periaatteisiin ja työkaluihin kirjallisuuden, luentojen ja yhteisten keskustelujen kautta, ja niitä sovelletaan ryhmätyöskentelynä aidoissa työelämän projekteissa. Opintojaksoon sisältyy sekä itsenäistä opiskelua että ryhmissä tehtävää työtä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Go back to top of page