Nursing Care of Children, Youth and Families (4 cr)
Code: SH00BS94-3040
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 13.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Minna Pulli
- Teacher in charge
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Groups
-
SHB222SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BS94
Learning outcomes
The student is able to
- describe the normal development stages of a child and a young person and is able to support the development of healthy and sick children and young persons
- describe the most common illnesses in children and young people, assess the required care needs, investigations, provided care and follow-up.
- use evidence-based information and recommendations when justifying decision-making in nursing of children, young people and families
- describe the special features of a care relationship, interaction and guidance in nursing of children, young people and families
- describe the care and service paths of treating children and young people and the significance of multiprofessional team and network collaboration
- apply their knowledge of the most common disabilities when providing nursing care for children with disabilities
Materials
Canvas .työtilassa oleva materiaali
Ópintojakson luennot ja työpajat sekä niiden oppimateriaali (diasarjat)
Valtakunnallisen yleSh näytön/Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen materiaali
Teaching methods
Opetus toteutetaan luentoina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Exam schedules
ALOITUS 11.1.2024. Katso tarkempi aika lukkarista, Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
PAKOLLISET LUENNOT (lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
- 12.1.2024
-18.1. 2024
OPPIMISTEHTÄVÄT ja TENTIT Canvas -verkkoympäristössä
-Palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet -tehtävä sekä Kaltoinkohtelun tunnistaminen ja lastensuojeluilmoitus -tehtävä palautetaan 27.2. 2024 klo 8.00 mennessä.
-Lastentaudit -lopputentti tehdään 26.3. klo 8.00 mennessä , mikäli olet opiskellut lastentaudit aiemmin, niin asia ei koske sinua
HOITOTYÖN VERKKOTENTTI ZOOMISSA
-16.2. Varsinainen tentti
-21.2. Uusinta 1.
-22.3. Uusinta 2.
TYÖPAJAT
8.2. Työpaja: Nepsy -paja/lehtori Minna Pulli
-Ryhmä 1. klo 8.30-11.45
-Ryhmä 2. klo 12.30-15.45
Aiheena: Nepsy -lasten ja perheiden kanssa käytettäviä työmenetelmiä
8.2. Työpaja: Kliiniset menetelmät lasten hoitotyössä /lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen
-Ryhmä 2. klo 8.30-11.45
-Ryhmä 1. klo 12.30-15.45
Aiheina: Lapsen kasvun ja kehityksen seurantamenetelmät, vitaalien arvioiminen (eri ikäisten lasten arvot, PEWS, ABCDE), ripulin hoito (nestetarve, kuivuma, ravitsemus, StrongKids, nenämahaletku), hoito infektioissa (mm. hengitystieinfektio, ripuli, virtsatieinfektio), vastasyntyneen, imeväisen ja leikki-ikäisen elvytys ym.
VALTAKUNNALLINEN YLESH NÄYTTÖ: Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen
-Näyttö tehdään pareittain ja 4-8 hengen ryhmässä. Näyttöön kuuluu myös vertaisarviointi.
Näytön aikataulu:
- 22.2.2024
klo 8.15-11.45 Ryhmä1B
klo 12.15 -15.45 Ryhmä 1A
- 23.2. 2024
klo 8.15-11.45 Ryhmä2B
klo 12.15 -15.45 Ryhmä 2A
-Näytön uusinta sovitaan erikseen
Student workload
Opintojakso on 4 op arvoinen ja 106,4 h opiskelijan työnä (1 op =26,4 h)
AJANKÄYTTÖ
-Luennot 8 h
-Hoitotyön tentti 2 h
-Työpaja 8 h ( 2 pajaa/Nepsy ja Lasten hoitotyön kl menetelmät)
-Valtakunnallinen Ylesh näyttö/Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen 4 h
-Lastentautien tentti 1h
-Itsenäinen opiskelu 83,4 h
Content scheduling
Opintojaksolla perehdytään lasten, nuorten ja heidän perheidensä kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin.
OSA 1. LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖ 3 OP
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-lapsen vitaalit ja niiden seuranta mm. PEWS, ABCDE
-vastasyntyneen hoito
-lapsen ja nuoren ravitsemus, kivun hoito, pelkojen lievittäminen, kaltoinkohtelu, diabeteksen hoidon erityispiirteet, ripulin ja hengitystieinfektion hoito ym.
-lapsen ja nuoren ja heidän perheensä tutkimukseen valmistaminen
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet
-lapsiperheen palvelut ja sosiaaliset etuudet
OSA 2. LASTENTAUDIT 1 OP
-Tyypilliset lastensairaudet: mm. astma, allergia, rokot, infektiot, leukemia
-Lasten kirurgia ja traumatologia
-Lasten neurologia:mm. epilepsia, CP -oireyhtymä, päänsäryt, ADHD
-Lasten psykosomaattinen oireilu
Evaluation scale
H-5