Skip to main content

Public Health Nursing of Special Groups and Integration of Services (3 cr)

Code: ST00BT11-3006

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Heidi Jokinen
Anna-Kaisa Hankaniemi
Teacher in charge
Anna-Kaisa Hankaniemi
Groups
STG223SA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Study unit
ST00BT11

Learning outcomes

The student is able to
- identify and analyse the factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special issues related to multicultural client work and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients sensitively in care and service situations
- promote the agency, participation and rehabilitation of vulnerable clients and their close ones as part of nursing
- describe the tasks of the service network and different actors of vulnerable client groups as part of the care and service chain as well as consult other experts
- use evidence-based data and recommendations in the guidance and nursing of vulnerable and immigrant clients
- analyse myths, beliefs and prejudices related to one's own and other people's vulnerabilities and promote the development of positive attitudes

Materials

Oppimateriaali on nähtävillä Canvas-oppimisympäristössä.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Monialainen palveluohjauspäivä, jossa mukana työelämän kokemusasiantuntija.
Humak-yhteistyö

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

International connections

Monikulttuurisuuden teemat on huomioitu opintojakson sisällöissä.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa työn opinnollistamisena tai osaamisen näyttönä. Lisätietoa ja ohjeet saa opintojakson infossa tai vastuulehtorilta.

Topi:
Opintojakson opinnollistaminen: toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta.

Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle. Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet oppinnollistamiseen liittyen. Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson on 3 opintopisteen laajuinen.

Assessment criteria, approved/failed

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Content scheduling

Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.

Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa

Sisältää Kulttuurinen moninaisuus - kirjan. Kirjan teemat ovat: kulttuurisensitiivisyys, pakolaisuus, vammautuminen ja vammaisuus, kuurous ja sokeus sekä näkö- ja kuulovammaisuus, työttömyyden monet muodot, vankien terveydenhuolto ja myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen. Kirja sisältää tietoa, tehtäviä ja pohdintakysymyksiä. Kysymyksen tarkoituksena on ohjata ajattelusi keskeisiin näkökulmiin. Moduulin aloitus sivulta löydät tarkemmat ohjeet Kulttuurinen moninaisuus - kirjan tehtäviin. Valitset kirjan teemoista kaksi blogi- tehtävään.
Opintojaksolla simuloidaan yhdessä Humak tulkkausalan opiskelijoiden kanssa kuuron asiakkaan kanssa.

Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä

Koostuu kolmesta tietosivusta, joiden avulla valmistaudut monialaiseen palveluohjauspäivään.
Tietosivut ovat: Palvelujärjestelmä ja palveluiden integraatio, Asiakasosallisuus osana palvelujärjestelmää, Asiakas, sosiaali-ja terveyspalvelut sekä kolmas sektori. Käsittelet yhtä tietosivujen aiheita blogitehtävässäsi.

Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä

Sisältää yhteisopetuspäivän sosionomiopiskelijoiden kanssa. Sosionomiopiskelijoiden opintojakso on Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Go back to top of page