Methods in Behavioral Decision Research (5 cr)
Code: A9395-3007
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2.5 cr
- Virtual proportion
- 2.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Behavioural Insights and Choice Architecture in Management (HYV9), Laurea Tikkurila
- Teachers
- Jyrki Innanen
- Markus Kanerva
- Kaisa Hytönen
- Teacher in charge
- Kaisa Hytönen
- Groups
-
HYV924SJPäätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S24, Tikkurila
- Study unit
- A9395
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
• soveltaa keskeisiä käyttäytymistaloustieteen menetelmiä
• laatia ja toteuttaa kokeellisia tutkimusasetelmia
• analysoida tutkimusasetelmassa kerättyä aineistoa tilastollisin menetelmin
• arvioida interventioiden vaikuttavuutta
Materials
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. 13. painos. Helsinki: Tammi
- Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (verkkolähde https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus /)
- Luca, M., & Bazerman, M. H. 2020. The Power of Experiments: Decision Making in a Data-Driven World. Mit Press.
- Ariely, D., & Wertenbroch, K. 2002. Procrastination, deadlines, and performance: Self-control by precommitment. Psychological science, 13(3), 219-224.
- Levitt, S. D., & List, J. A. 2009. Field experiments in economics: The past, the present, and the future. European Economic Review, 53(1).
- Gallo A. 2016, A Refresher on Randomized Controlled Experiments, Harvard Business Review.
- Haynes, L., Goldacre, B., & Torgerson, D. 2012. Test, learn, adapt: developing public policy with randomised controlled trials. Cabinet Office.
- Davenport T.H. 2009 How to Design Smart Business Experiments, Harvard Business Review.
- Anderson, E. T. and Simester, D. 2011. A Step-to-Step Guide to Smart Business Experiments. Harvard Business Review
- Ariely, D. 2010 Why Businesses Don’t Experiment. Harvard Business Review
- Bond, R. M., Fariss, C. J., Jones, J. J., Kramer, A. D., Marlow, C., Settle, J. E., & Fowler, J. H. 2012. A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization. Nature, 489(7415), 295-298.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla tehdään tutkimussuunnitelma työelämäkontekstiin liittyvän tutkimuksen toteuttamiseksi ohjaavan opettajan ohjeistuksen mukaan. Opintojaksolla analysoidaan opintojaksolla kerättyä aineistoa.
Exam schedules
Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 12.10. klo 9-16.30.
International connections
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Student workload
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Ennakkotehtävä:10 t
Lukutehtävät: 30 t
Tilastoharjoituksen työstäminen: 30 t
Koeasetelman laatiminen: 30 t
Content scheduling
Tällä opintojaksolla opiskellaan tapoja, joilla päätöksentekoa ja sen taustalla vaikuttavia mekanismeja voidaan tutkia eri tilanteissa. Tutuksi tulevat erityisesti satunnaistetut vertailukoeasetelmat (RCT). Harjoittelemme laatimaan koeasetelmia sekä analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevia havaintoaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusosaaminen on erityisen hyödyllistä vaikkapa omassa organisaatiossa tehtävässä kehittämistyössä, ja sitä pääsee soveltamaan käytännössä myös opinnäytetyössä.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.