Decision Making in Social Environments and Organizations (5 cr)
Code: A9394-3007
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
17.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Behavioural Insights and Choice Architecture in Management (HYV9), Laurea Tikkurila
- Teachers
- Markus Kanerva
- Teacher in charge
- Kaisa Hytönen
- Groups
-
HYV924SJPäätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S24, Tikkurila
- Study unit
- A9394
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- tunnistaa yksilön päätöksentekotilanteita, joissa päätöksentekijä toimii osana ryhmää tai vuorovaikutuksessa muiden kanssa
- syventää tietojaan ja osaamistaan sosiaalisen päätöksenteon eri aihepiireistä, kuten vastavuoroisuudesta, sitoutumisesta, sosiaalisista normeista, laumakäyttäytymisestä, ryhmäytymisestä sekä sosiaalisesta hierarkiasta
- analysoida päätöksentekijän sosiaalisia käyttäytymismalleja, kuten luottamusta, kilpailua ja yhteistyötä sekä reiluutta ja epäoikeudenmukaisuuden kaihtamista, sekä sosiaalipsykologian että peliteorian näkökulmista
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
- Levitt, S. D., & List, J. A. 2007. What do laboratory experiments measuring social preferences reveal about the real world?. Journal of Economic perspectives, 21(2), 153-174.
- Chung, A., & Rimal, R. N. 2016. Social norms: a review. Review of Communication Research, 4, 1-28.
- Falk, A., Becker, A., Dohmen, T., Enke, B., Huffman, D., & Sunde, U. 2018. Global evidence on economic preferences. The Quarterly Journal of Economics, 133(4), 1645-1692
- Elinor Ostrom - Nobel Prize Lecture: Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems (videoluento)
- Cohn, A., Fehr, E., & Maréchal, M. A. 2014. Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature, 516(7529), 86-89
- Ben-Ner, A. 2013. Preferences and organization structure: Toward behavioral economics micro-foundations of organizational analysis. The Journal of Socio-Economics, 46, 87-96.
Muu opintojakson aikana esitetty ja itsenäisesti haettu kirjallisuus.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.
Exam schedules
Opintojaksosuoritus edellyttää opetuspäiviin osallistumista. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Canvasissa oleva itseopiskelumateriaali on saatavilla 17.8.2024 alkaen. Tehtävät suoritetaan 8.9.2024 mennessä.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on suoritettava itseopiskelumateriaali 8.9.2024 mennessä. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä määräpäivään mennessä tai erikseen opettajan kanssa neuvotellut uutta määräpäivää tehtäville. Jos aktiivisuutta ei ole osoitettu, opiskelijan tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäisessä tapaamisessa sovitaan kehittämistehtävään liittyvistä palautuspäivämääristä. Kehittämistehtävän lopputulokset esitetään toisessa tapaamisessa.
International connections
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. - - Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Lukutehtävät ja niihin liittyvät monivalintatehtävät Canvasissa (itseopiskelumateriaali, MOOC): 55 t
Opetus/ohjauspäivät: 2 x 8 t = 16 t
Kehittämistehtävä ryhmätyönä (sis. tapaamiset ohjaajan kanssa): 60 t
Content scheduling
Opintojaksolla tarkastelemme työelämän haasteita, jotka liittyvät sosiaalisten toimintamallien ja ryhmäkäyttäytymisen ilmiöihin. Opintojakso antaa valmiuksia havainnoida ja ymmärtää työelämän kannalta keskeisiä sosiaalisia käyttäytymismalleja ja mieltymyksiä, kuten luottamusta, kilpailua, vastavuoroisuutta, sosiaalinen painetta sekä statuksen merkitystä. Opintojakso antaa eväitä erityisesti ryhmätyötaitojen kehittämiseen sekä tuo uusia näkökulmia yhdessä kehittämiseen.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.