Methodological Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)
Code: SS00BZ37-3008
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
23.01.2025 - 31.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Elina Kauhanen
- Pirjo Pohjasniemi
- Katja Tikkanen
- Teacher in charge
- Pirjo Pohjasniemi
- Groups
-
SSG224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
- Study unit
- SS00BZ37
Learning outcomes
The student is able to
- describe various theoretical orientations and working methods in client work
- utilize methodology in social care to support individuals, families, and groups in diverse life situations
- design and implement a goal-orientated , systematic, and client-centered guidance process
- document and evaluate client work at different stages of their guidance process
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Tenttimateriaalina
Raunio, Kyösti. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus. (Luvut 1-6)
Toikko, Timo. 2005. Sosiaalityön ideat: johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino. (Luvut 1 ja 8-14)
Karjalainen, Kivipelto, Liukko, Muurinen: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö– opas ammattilaisille. (Luku 2).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1
Hirvonen, Niiranen-Linkama, Saksio. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen teoksessa Sosionomit asiakastyön kentillä. (Luku 1).
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Luku 6: Sosiaalipedagoginen työote.
Muu materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyötä kahdessa eri oppimistehtävässä. Kyseiset oppimistehtävät suoritetaan pienryhmänä tai parin kanssa. Opiskelijat hankkivat työelämäkumppanin itse.
Exam schedules
Opintojakson lähitapaamiset ovat Otaniemessä ja etätapaamiset Zoomissa. Läsnäolo kaikilla tapaamisilla on suositeltavaa kurssin tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseksi. Tapaamiset tukevat opiskelijan oppimista ja mahdollistavat vertaisoppimisen muiden opintojaksolla olevien kanssa.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 23.1.2025.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Opintojakso muodostuu kolmesta toteutuksen osasta, jotka ovat asiakastyön teoreettiset orientaatiot, asiakastyön menetelmiä sekä asiakasprosessi ja dokumentointi. Muutokset toteutuksen osissa on mahdollisia.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.