Skip to main content

Professional Development in Practice 4. (11 cr)

Code: ST00BY74-3001

General information


Enrollment
10.03.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
11 cr
Local portion
11 cr
RDI proportion
11 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 45
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Anne Suvitie
Riikka Ketonen
Johanna Saastamoinen
Teacher in charge
Riikka Ketonen
Groups
STV224KN
Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K24, Tikkurila
Study unit
ST00BY74

Learning outcomes

The student is able to
- assess the need for care and services of patients in different life stages and situations and to support their functional capacity and resources
- plan, implement and evaluate nursing care of patients at different life stages (child, young person, older person, a pregnant woman and a woman who has given birth, vulnerable clients) using evidence-based information and recommendations
- apply client-oriented working methods to identify factors that increase vulnerability and improve client’s inclusion
- assess and develop their interaction skills and care relationship with different client groups in demanding client and interaction situations
- implement and assess safe medication treatment, taking the special characteristics of the patient into consideration
- assess the patient's needs from the perspective of sexual and reproductive health and to address related issues with the patient
- analyse and assess service paths for paediatric patients, families, elderly and patients with disabilities and propose solutions to improve the efficiency of care and support
- assess the success of multiprofessional cooperation and use it for the benefit of the patients and their significant others
- plan, implement and evaluate group guidance together with the client and other operators*

*Learning objective added. The change comes into effect on January 1, 2025.

Content

Theme: Evidence-based decision-making on clinical nursing in nursing of different age groups and vulnerable clients.

LbD assignment during placement: Evidence-based nursing
- auditing task/forming a clinical research question (e.g. PICO/PICoa/PCC)
- searching for research data, critical assessment and comparison of nursing practices, summarising conclusions and oral presentation in the practice environment.

Teaching methods

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu IV osat:

Osa 1: Kliininen harjoittelu 7 op viikot 46-51
Osa 2: Ryhmäohjauksen harjoittelu 1 op
Osa 3: Kehittämö -harjoittelu 3 op

Osa 1: Kliininen harjoittelu: lasten ja nuorten harjoittelu sekä kotihoito (ks. tarkemmin workseedin ohjeistus)
Osa 2: Ryhmänohjauksen harjoittelu 1 op sisältää kirjallisen ennakkotehtävän, kokemuksellisen oppimisen ryhmäohjauspäivästä (8 h), ryhmäohjauksen suunnittelun (11 h) ja ryhmäohjauksen toteutuksen ja vertaispalautteen (8 h). Ryhmänohjaus ajoittuu teoriaopetuksen kanssa samaan aikaan, alkulukukauteen. Päivämäärät tulevat näkyviin lukujörjestykseen.
Osa 3: Kehittämö -harjoittelu (projektiharjoittelu) Jokainen opiskelija osallistuu 2 vk mittaiseen Kehittämö -harjoitteluun. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan kevään 2025 aikana. Viikko 45 ja ?

Completion alternatives

Opintojakson osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:

Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista lasten- ja nuorten kanssa työskentelystä (osaamisen näyttö 3-5 opintopistettä) tai ryhmäohjauksesta (osaamisen näyttö 1 op)

Lasten ja nuorten harjoittelun osaamisen näytön edellytykset ovat:

a. Opiskelijalla on sosionomi-, sosiaalialan-, kasvatusalan-, lähihoitajan tai koulunkäyntiavustajan tutkinto
b. Lisäksi opiskelijalla on työkokemusta varhaiskasvatus-, lastensuojelu tai kouluympäristöstä min. n. 6kk.

Lisäkoulutus (esim. tunne- ja itsesäätelytaitojen vahvistaminen) katsotaan eduksi. Osaamisen näytöstä ei saavuta lasten direktiiviä.

Ryhmäohjauksen harjoittelun osaamisen näytön edellytykset ovat:

Opiskelijalla on pidempiaikainen, useamman vuoden kokemus tavoitteelliseen terveyden edistämiseen ja muutokseen suuntaavasta ryhmän ohjaamisesta (esim. elämäntapaohjaus, painonhallinta, vanhemmuuden tukeminen sekä/tai koulutusta dialogiseen ja voimavaraiseen ohjaamiseen).

Osaamisanalyysi:

Osaamisen näytössä opiskelija kirjoittaa osaamisanalyysin, jossa kuvaa osaamistaan suhteessa harjoittelun tavoitteisiin ja terveydenhoitajatyön osaamisvaatimuksiin. Opiskelija ilmoittaa halukkuudestaan osaamisen näyttöön e-lomakkeella ennen harjoittelun alkua. (tarkempi ohjeistus tulee myöhemmin)

Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista tulee hakea viimeistään syksy 2025 aikana ja hakemukset käsitellään viimeistään lokakuun 2025 aikana. Päivämäärät tarkentuvat kevään 2025 aikana.

Hyväksytty osaamisen näyttö viedään Pakkiin harjoittelua ohjaavan opettajan toimesta. Jos osaamisen näyttö on hylätty, opiskelija osallistuu normaalisti ryhmänohjauksen harjoitteluun.

Evaluation scale

Approved/Failed

Qualifications

The student has actively participated in the study unit "Medication Treatment and Medication Calculations 4." and has passed the medication calculations prior to the clinical practice placement starts.

Go back to top of page