Skip to main content

Nursing Care of Children, Youth and Families (4 cr)

Code: SH00BS94-3025

General information


Enrollment
20.05.2024 - 12.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2024 - 01.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Tiina Leino
Riikka Ketonen
Teacher in charge
Tiina Leino
Groups
STV223KA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Study unit
SH00BS94

Learning outcomes

The student is able to
- describe the normal development stages of a child and a young person and is able to support the development of healthy and sick children and young persons
- describe the most common illnesses in children and young people, assess the required care needs, investigations, provided care and follow-up.
- use evidence-based information and recommendations when justifying decision-making in nursing of children, young people and families
- describe the special features of a care relationship, interaction and guidance in nursing of children, young people and families
- describe the care and service paths of treating children and young people and the significance of multiprofessional team and network collaboration
- apply their knowledge of the most common disabilities when providing nursing care for children with disabilities

Materials

Lapsen ja perheen hoitotyö. Hammar ; Storvik-Sydänmaa, Stiina ; Tervajärvi, Lasse. Sanoma Pro Oy 2019. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.284809?sid=3285249327

Kaikki canvas-alustalta löytyvät materiaalit.

Lasten hoitotyön valtakunnallisten näyttökokeiden ajankohtaiset materiaalit löytyvät Digicampukselta.

Teaching methods

OPINTOJAKSON AIKATAULU MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJEN ALKUUN SAAKKA

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti.

LAPSEN, NUOREN JA HOITOTYÖ 3 op
Aktivoiva ja osallistava lähiopetus, case-työskentely, työpaja työskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen, Lasten hoitotyön valtakunnallinen näyttökoe ja paneelikeskustelu ja siihen liittyvä kirjallinen oppimistehtävä.

LASTENTAUDIT 1 op
Verkkotehtävät itsenäisesti ja tentti. Lastentautien moduuli avataan jo kesälle 2024.

Exam schedules

Orientaatio 28.8.2024 (läsnäolovelvollisuus)
Luennot (katso päivät lukujärjestyksestä)
Työpajat ja pienryhmä opiskelu 19.9.2024 ja 25.9.2024(läsnäolovelvollisuus, aikataulu Pakissa)
Lastentautien verkkokurssi (itsenäisesti ennen harjoittelua, opinnot avataan kesälle 2024)
Lasten sairaanhoidon näyttökoe (valtakunnallinen, läsnäolovelvollisuus, aikataulu Pakissa) HUOM! Näyttöpäivien aikataulu, 1.10. klo: 8.15-18.30. Toteutetaan 3 pienryhmissä 8.15-11.15, 12.00-15.00 ja 15.30-18.30
Lapsuuden kehitysvaiheiden ja kokemusten merkitys myöhempään elämänvaiheeseen - reflektio tehtävä palautus xx.x
Arvioiva tehtävä: Paneelikeskustelu 22.10.2024 ja kirjallisen työnpalautus 1.11.2024

Aikataulut ja työpajaryhmät käydään läpi orientaatiossa. Orientaatiossa sovitaan myös tarkemmista poissaolokäytänteistä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Content scheduling

LAPSEN, NUOREN ja PERHEEN HOITOTYÖ 4op
Lapsen ja nuoren normaali kehitys
Lastenhoitotyö
Lastentaudit
Lapsen ja nuoren sairaanhoidon erityispiirteet
Erityisen tuen tarve lapsen ja nuoren hoitotyössä
Palveluohjaus lapsen, nuoren ja perheen hoitoyössä

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Moduulien 1-3 teoriaopinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen toteutukselle osallistumista.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Go back to top of page