Skip to main content

Professional Development in Practice 7. (15cr)

Code: SH00BT09-3018

General information


Enrollment
20.10.2025 - 30.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
15 cr
Local portion
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 100
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Pia Lahtinen
Kaija Marttila
Teacher in charge
Pia Lahtinen
Groups
SHG223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
Study unit
SH00BT09

Learning outcomes

The student is able to
- describe the nurse’s responsibilities in the overall care of several patients*
- prioritise and manage their own work during a work shift
- find methods to manage challenging interactive situations in patient care and in the work community
- assess the development areas of their professional competence realistically and diversely based on the competence requirements for nurses
- recognise the workload factors of the work when starting to work as a nurse and find ways to reduce the workload**

The learning objectives have been modified starting on 1 January 2025:
*The verb 'assume' has been replaced with 'describe'
** 'during the transition phase' has been removed form the end of the sentence

Content

Theme: Nurse's responsibility, independent decision-making and management of your own work

Placement assignment: Assessing your competence and create a competence portfolio

Teaching methods

Ilmoittaudu opinnolle, kun sinulla on harjoittelupaikka. Eli sinulla on joko jobiilivaraus, harjoittelu sovittu jobiilin ulkopuolelta tai olet sopinut sh-sijaisuudesta eli työn opinnollistamisesta.
Ole sitten yhteydessä Pia Lahtiseen pia.lahtinen@laurea.fi ja Kaija Marttilaan kaija.marttila@laurea.fi.
Kerro viestissäsi milloin olet tekemässä harjoittelua ja teetkö sen opiskelijana (varaus jobiilissa tai sen ulkopuolella) vai teetkö sen palkallisena sairaanhoitajan sijaisuudessa.
Tämän jälkeen saat tarkemmat ohjeet ja tiedon kumpi ohjaa harjoittelusi.

Learning materials and recommended literature

Perehdy harjoitteluympäristön erikoisalaan ennen harjoittelun aloittamista, harjoittelupaikan mahdollisiin toiveisiin teoreettisen tiedon kertaamisesta.

Alternative completion methods of implementation

Harjoittelu on mahdollista suorittaa sairaanhoitajan sijaisuudessa: Tarkemmat ohjeet https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx

Voit tehdä tämän harjoittelun työnopinnollistamisena (TOPI) kun sinulla on tehtynä 140 op, Olethan yhteydessä harjoittelun ohjaavaan opettajaan, joka arvioi työsi soveltuvuuden opinnollistamiseen.
Allekirjoitatat työsopimuksen, jossa näkyy, että teet sh-sijaisuutta.
Työnantajan tulee nimetä sinulle ohjaaja/mentori, joka yhdessä tiimin kanssa vastaa siitä, että saat osaamistavoitteiden mukaista ohjausta.
Täytät oppimissopimukseen taustatiedot ja tavoitteet ensimmäinen viikon jälkeen.
Dokumentointi: liitä oppimissopimukseen itsearviointi, työtodistus/ohjaajan palaute, dokumentti tehtyistä tunneista. Harjoittelun tehtävä tulee tehdä osana työn opinnollistamista.

Important dates

Opiskelija voi suorittaa harjoittelun oman aikataulunsa mukaisesti mahdolliset koulupäivät työvuoroissa huomioiden. Keskustele tarvittaessa harjoitteluiden sisällöistä ja pituuksista ohjaavien opettajien kanssa.

Forms of internationality

Harjoittelun voi myös suorittaa ulkomailla. Kts lisätiedot opiskelijaintrasta.

Student workload

Harjoittelun pituus on 15 op eli noin 10 viikkoa.

Harjoitteluun kuuluun reflektiotehtävä, josta voi vähentää harjoittelun kokonaistuntimäärästä 13 tuntia, joten harjoittelussa tehtävät tunnit ovat 388 tuntia.

Further information

Voit tehdä harjoittelun oman aikataulusi mukaan. Harjoittelut 1-4 tulee olla tehtynä ennen tätä harjoittelua.

Lääkelaksut 1-4 tulee olla suoritettuna.

Muistathan uuden jatkuvan ilmoittautumiskäytänteen liittyen harjoitteluihin eli kun saat harjoittelupaikan, ilmoittaudu toteutukseen. Voit myös tästä laittaa viestiä pia.lahtinen@laurea.fi ja/tai kaija.marttila@laurea.fi

Assessment criteria, approved/failed

Yhteiset harjoittelun hyväksymisen ja hylkäämisen tai keskeyttämisen perusteet löytyvät Terveysalan harjoittelun Canvasista/Workseedissa.

Opiskelija laatii opetussuunnitelman oppimistavoitteiden pohjalta harjoittelun omat yksityiskohtaisemmat tavoitteet, jotka ohjaaja ja opettaja hyväksyvät. Nämä tavoitteet ovat jakson arviointikriteerit, joiden pohjalta harjoittelujakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Hyväksytty harjoittelu edellyttää sisällöllisten osaamistavoitteiden saavuttamisen lisäksi harjoittelun tuntimäärän saavuttamista.

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 7 arvioidaan hyväksytty - hylätty. Arvioinnin suorittavat harjoittelun ohjanneet sairaanhoitajat sekä harjoittelun ohjaava opettaja.

”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Evaluation scale

Approved/Failed

Accomplishment methods

Practice environments: A practice environment that supports professional competence chosen by the student

Go back to top of page