Methods for Research-based Development Work (5cr)
Code: YY00CA29-3008
General information
- Enrollment
- 20.05.2024 - 26.05.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.10.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 60 - 60
- Degree programmes
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Tietojenkäsittelyn koulutus, kyberturvallisuus (NKA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Degree Programme in Business Information Technology, Developing Digital Services (NDY2), Laurea Yhteinen (in Finnish)
- Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen (HLBV), Laurea yhteinen
- Teacher in charge
- Jarmo Heinonen
- Study unit
- YY00CA29
Learning outcomes
The student is able to
- critically assess research-based knowledge in their own field
- select appropriate methods for research-based development work and justify their choices
- collect data as a basis for research-based development work and analyze it
- interpret the results of research-based development work and draw conclusions based on them
- conduct research-based development work in accordance with data protection legislation, good scientific practices, and data management models
- communicate in situations required for research-based development work and to produce a research-oriented text
                    
Teaching methods
Tavoitteena on, että opinnon suoritettuasi osaat
- arvioida kriittisesti oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tarkoituksenmukaiset tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät sekä perustella valintasi
- kerätä aineistoa tutkimuksellisen kehittämistyön pohjaksi ja analysoida sen
- tulkita tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tehdä tutkimuksellista kehittämistyötä tutkimuseettisten ohjeiden, hyvän tieteellisen käytännön,  tietosuojalainsäädännön ja aineistonhallinnan toimintamallien mukaisesti
- toimia tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
                    
Time and location
Opetus ja työskentely tapahtuu verkossa. Sisältä tarkentuu elokuussa (Master sivujen valmistuttua)
	05.09.2024 16.30 - 18.30			 
	12.09.2024 16.30 - 18.30				 
	19.09.2024 16.30 - 18.30				 
	03.10.2024 16.30 - 18.30				 
	10.10.2024 16.30 - 18.30				 
	17.10.2024 16.30 - 18.30				 
	31.10.2024 16.30 - 18.30				 
	14.11.2024 16.30 - 18.30
                    
Alternative completion methods of implementation
Tehtävät ovat kaikille samat ja palautuspäivät.
                    
Important dates
Tavoite:
Opiskelija osaa arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa. Osaa valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa. Osaa kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen. Osaa tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta. Osaa arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta. Osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä.
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.
Lukujärjestys
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia aihealueita: Kriittinen lähteiden käyttö ja tiedonhaku. Oman alan tutkimus. Käytetyimmät tiedonkeruun menetelmät, mm. haastattelut, kyselyt, havainnointi. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen analyysi. Tutkimusetiikka.Tutkimuksen luotettavuus.
to 5.09.2024 klo 16:30-18:30			Verkossa
Kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen ero
Oman aiheen valinta. Pääkysymyksen muotoilu
to 12.09.2024 klo 16:30-18:30	    		Verkossa
Kehittämismenetelmiä ja osallistavia menetelmiä. Design thinking
Oman aiheen valinta ja materiaali. 
to 19.09.2024 16:30-18:30	 		 Verkossa
Menetelmälliset valinnat ja reliabiliteetti,
 korrelaatio, regressio, ristiintaulukointi ja frekvenssit 
Oman aiheen valinta ja materiaali.
to 3.10.2024   16:30-18:30		 	 Verkossa
Kvalitatiivisia menetelmiä. Haastattelut, observointi.
to 10.10.2024      16:30-18:30			 Verkossa
Kysymyslomake: kvantitatiivinen ja kvalitatiivin
to 17.10.2024   16:30-18:30		 	Verkossa
Otanta, perusjoukko, otos
to 31.10.2024 16:30-18:30				Verkossa
Tutkimusetiikka, aineiston keruu. Miten analysoin tuloksia.
14.11.2024 16:30-18:30				 Verkossa
Kriittinen lähteiden käyttö ja tiedonhaku. Oman alan tutkimus
Materiaali (Canvas):
https://canvas.laurea.fi/courses/10010 
Muutokset mahdollisia.
                    
Further information
Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus tradenomi, restonomi ja estenomi AMK-opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat, sekä P2P-opiskelijat.
                    
Evaluation scale
H-5
                    
