Skip to main content

Research and Development Methods (5 cr)

Code: YY00BT02-3070

General information


Enrollment
05.02.2024 - 11.02.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.03.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
80 - 120
Degree programmes
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Tietojenkäsittelyn koulutus (NTY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Tietojenkäsittelyn koulutus, kyberturvallisuus (NKA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Degree Programme in Business Information Technology, Developing Digital Services (NDY2), Laurea Yhteinen (in Finnish)
Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen (HLBV), Laurea yhteinen
Teachers
Kaarina Murtola
Teppo Leppälahti
Teacher in charge
Kaarina Murtola
Study unit
YY00BT02

Learning outcomes

The student is able to
- critically assess research-based knowledge
- select appropriate research and development methods for their research or development work and justify their choices
- collect empirical data and analyse it
- interpret the results of research and development work and draw conclusions based on them
- assess the ethics and reliability of research and development work
- communicate in situations required for research and development work and to produce a research text

Materials

Opintototeutuksella käytettävät materiaalit löytyvät Canvas-työtilasta.

Otteita lähdemateriaalista:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 tai uudempi painos. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Valli, R. 2015: Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

To 14.03.2024 klo 17.00 - 19.00 Aloituswebinaari (läsnäolovelvoitteinen)
Ke 29.05.2024 klo 17.00 - 19.00 Seminaari (läsnäolovelvoitteinen)

Verkkotentin aikataulu:
To 18.4.2024 klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
Uusinnat: 8.5.2024 ja 6.6.2024 klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Content scheduling

Opinto keskittyy laadullisiin ja määrällisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin, aineiston keräämiseen ja analysointiin, tutkimuksen ja kehittämisen etiikkaan ja luotettavuuteen, sekä tutkimusviestintään.

Laadullinen ja määrällinen tutkimus:
- Tiedonhaku ja tietoperusta
- Aineistonkeruu
- Aineiston analyysi
- Kehittämismenetelmät
- Kirjallisuuskatsaus
- Tutkimusetiikka
- Tutkimuksen luotettavuuden arviointi

Tutkimusviestintä:
Tutkimus- ja kehittämistyö viestintäprosessina
- raportointi, seminaariesitykset, opponointi ja tulosten julkistaminen
Tutkimus- ja kehittämistyö tekstilajina
Lähdekritiikki ja tutkimusetiikka
Tutkimusartikkelit lähteenä
Lähdemerkinnät
- lähdeviitteet ja lähdeluettelo
Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- oma ääni tutkimustekstissä, metateksti ja argumentointi
- referointi ja referoiva kieli

Evaluation scale

H-5

Further information

Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus liiketalouden, tietojenkäsittelyn, turvallisuus- ja palvelualojen opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat.

Go back to top of page