Cosmetics Industry from the Point of View of Nordic Countries (10 cr)
Code: PK00BW42-3006
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
26.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 8 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Auli Hietanen
- Teija Lehto
- Jussi Järvi
- Teacher in charge
- Auli Hietanen
- Groups
-
PKV224SNKauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, päivätoteutus, S24, Tikkurila
- Study unit
- PK00BW42
Learning outcomes
The student is able to
- assess the impact of the national economy on the company's operations
- determine the special features of the Finnish and international business environment in the sector
- describe a company's strategic planning principles
- determine a company's value chain from the manufacturer to the customer
- define the different forms of trade in the beauty sector
- determine the principles of logistics and stock management
- determine the principles of e-commerce
- draw up a business analysis
- communicate in oral and written Swedish in work life situations in their own sector at proficiency level B1 of the Common European Framework of Reference and at the level required under section 7 of the Government Decree on Universities of Applied Sciences (1129/2014)
- discuss the studies and tasks of the Bachelor of Beauty and Cosmetics
- discuss and find information about cosmetics raw materials and product development process
- act as a representative of a company/organisation in Nordic operating environments and in cosmetics-related marketing tasks
- use the key Swedish terminology used by professionals in the beauty sector
- develop their interaction, communication, information search and reporting skills in Swedish in professional situations in their own field
-develop their professional language skills by using different types of learning techniques and tools
Materials
Jaetaan tunnilla tai Canvasissa, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.
Ruotsin oppitunteja varten suositellaan hankittavaksi yksi kosmetiikka-alaa käsittelevä ajankohtainen ruotsinkielinen aikakauslehti, joka jokaisella opiskelijalla on todennäköisesti erilainen. Hyviä lehtiä ovat mm. Tidningen Kosmetik (kirjastosta) tai Daisy (https://www.daisybeauty.com/tidningen /).
Ruotsin osuudessa on oma canvastyötilansa, jolle pääsy avautuu ensimmäisellä opetuskerralla.
Teaching methods
Sisältö:
•Kosmetiikkamarkkinat ja alan monimuotoinen liiketoiminta
•Kosmetiikka-alan liiketoimintaympäristön erityispiirteet kotimaisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
•Kosmetiikka-alan yritysten toimintaprosessit
•Kansantalouden toiminta ja sen vaikutus yrityksen valintoihin
•Yritysanalyysi
•Viestintä ruotsin kielellä omassa työssä siten, että saavuttaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1.2. ja saa merkinnän valtionhallinnon kielitutkinnon suorittamisesta
•Vuorovaikutus-, viestintä-, tiedonhaku- ja raportointitaitojen kehittäminen ruotsin kielellä
•Omista opinnoista kertominen, markkinointi, mainonta, liikeviestintä ja tuotetietous ruotsin kielellä.
Ajantasainen aikataulu löytyy Pakista. Tarkempi aikataulu tuntisisältöineen jaetaan ensimmäisellä kontaktilla. Ensimmäisellä kontaktilla läsnäolo on pakollinen. Ruotsin osuuden läsnäolovaade on 75%.
Exam schedules
Ruotsi: Ruotsin osuuden kirjallinen tentti 28.11.2025. Suulliset tentit erikseen sovittavina ajankohtina pääsääntöisesti viikolla 49. Ruotsin osuuden tehtävät palautettava kirjalliseen tenttiin mennessä.
Opintojakson aloituksessa on läsnäolovelvoite.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
International connections
Opinnolla tutustutaan monipuolisesti työelämään ja -kulttuureihin Pohjoismaissa, erityisesti Ruotsissa.
Completion alternatives
Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (HOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Puolet työpanoksesta kohdistuu liiketalouden osuuteen ja puolet ruotsin osuuteen, Itsenäisen työskentelyn osuus on suuri, joten sen kalenteroimista suositellaan.
Content scheduling
Puolet opintojakson sisällöstä toteutetaan suomenkielisenä liiketoiminnan opintona, jota opettavat lehtorit Auli Hietanen ja Jussi Järvi. Ruotsin kielen osuudesta vastaa lehtori Teija Lehto. Opinnoista arvioidaan liiketoiminnan ja ruotsin kielen osuudet erikseen. Lisäksi on yhteisiä ruotsin kielen ja liiketoiminnan integroituja osuuksia.
Sisältö on esitetty yllä kohdassa Toteutustapa.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opintojaksolla tarkastellaan yhteiskunnallisia ilmiöitä ja kosmetiikkamarkkinoita kotimaisesta sekä Skandinaavisesta näkökulmasta. Puolet opintojakson laajuudesta tehdään ruotsin kielen opintojen yhteydessä keskittyen oman alan viestintään.
Edeltävät opinnot ruotsin opinnoissa:
Opiskelija on suorittanut ruotsin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava ruotsi –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.
Lisätietoa intrasta: Kielitestit (sharepoint.com)