Methods in Physiotherapy (5 cr)
Code: G8358-3010
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Valpuri Seikkula
- Kaisa Porkka-Toivonen
- Laura Kaarna
- Teacher in charge
- Laura Kaarna
- Groups
-
SFG223SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi
- Study unit
- G8358
Learning outcomes
The student is able to:
- describe the central physiotherapy methods and their foundations in promoting of the client’s functioning (physical treatments, manipulation of soft tissues, mobilization, and stabilization of joints)
- select and use appropriate physiotherapy methods in a safe and justified manner
- assess the suitability and effectiveness of these methods
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"
Opintojakson työpajojen materiaalit.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Osaamisanalyysi tulee palauttaa opintojakson kaikille opettajille sähköpostitse viikon kuluessa ensimmäisestä opetuskerrasta. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja näyttöä varten sekä case-tehtävän työstämisen. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Opintojaksolla harjoitellaan erilaisia fysioterapiamenetelmiä, kuten pehmytkudoskäsittelyä, nivelmobilisaatiota, neuraalikudoksen mobilisaatiota, fysikaalisia hoitomenetelmiä ja teippausta. Käytännön harjoittelu tapahtuu työpajoissa. Lisäksi aiheeseen syvennytään tarkemmin tehtävien ja kirjallisuuden kautta.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.