Assessing the Need for Treatment and Electronic Services in Primary Health Care (4 cr)
Code: ST00BT19-3002
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
08.01.2024 - 31.03.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Päivi Ylinen
- Kirsi Leinonen
- Teacher in charge
- Päivi Ylinen
- Groups
-
STG221SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
- Study unit
- ST00BT19
Learning outcomes
The student is able to
- describe the principles of assessing the need for reliable care at the nurse's appointment
- describe and justify the methods of clinical evidence-based and data collection in assessing the need for treatment of clients of different ages
- describe the principles related to the guidance of further care so that the patient can receive help in a timely and smooth manner
- apply their knowledge of the safe implementation of minor procedures in primary health care
- assess the suitability of electronic services and digital solutions from the perspective of different user groups
- use electronic services, solutions and remote technology in client care and to support decision-making
- plan successful online interaction and service situations and digital care paths using different applications and environments
- guide clients in self-care, as users of electronic services and as producers and holders of well-being information
- make use of evidence-based data and recommendations in their work at a nursing clinic
- plan, implement and evaluate group guidance together with clients and other operators
- assess and develop their own guidance and interaction skills
- provide first aid in life-threatening situations
Materials
Toinen seuraavista oppikirjoista:
Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi.
Kosonen, A. ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi)
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi:
Kirjallisuus on erikseen mainittuna Canvasin Valtakunnallinen näyttökoe-sivulla ja löydät kirjallisuuden myös DigiCampukselta.
Muu aineisto ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Teaching methods
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu ja tentti Canvas -työtilassa sekä YleSh näyttö.
Canvas työtila avautuu hyvissä ajoin ennen opintojakson aloitusta. Avautumisesta tiedotetaan ilmoittautuneille opinnolle hyväkstytyille sähköpostiin saapuvalla Peppi-viestillä.
Exam schedules
Suomeksi
Katso ystävällisesti Pakki ja Tuudo
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Osaamisen näyttö opinnolla Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla:
Jos opiskelijalle on kertynyt laaja-alaista osaamista hoitajan vastaanottotyöstä, esimerkiksi terveysaseman vastaanottotoiminnassa viimeisen viiden vuoden aikana, hänellä saattaa olla mahdollisuus osoittaa osaamisensa näytöllä. Näytön prosessi käynnistyy opiskelijan aloitteesta.
Osaamisen tunnistamisen vaiheet:
1) Opiskelija lukee opintojakson tavoitteet
2) Opiskelija tunnistaa osaamistaan tavoitteiden osoittamissa asioissa
3) Opiskelija kirjoittaa osaamisanalyysin, joka sisältää seuraavat asiat
• työtehtävien sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö
• oman osaamisen reflektointi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisanalyysissa opiskelija osoittaa, miten on hankkinut tavoitteiden mukaista osaamista ja reflektoi osaamisensa tasoa.
4) Opiskelija liittää osaamisanalyysiin tarvittavat todistukset (työtodistukset, työpaikka- tai jokin muu lisäkoulutus) ja lähettää sen opintojaksosta vastaavalle lehtorille.
Opintojaksosta vastaava lehtori arvioi onko näyttö hyväksytty.
Student workload
Opintojakson kokonaisuus on 26,7hx4op, joka tarkoittaa noin 107 h opiskelijan työtä.
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan:
Hoidon tarpeen arviointi (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä
Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä.
Työpajaan ja osaamisen näyttöön liittyvä valmistautuminen ja osallistuminen sisältyvät edellä mainittuihin tuntimääriin.
Content scheduling
Opintojakso koostuu seuraavista asioista:
- Hoidon tarpeen arviointi, kliininen tutkiminen ja ohjaaminen, ryhmänohjaaminen sekä lääkehoidon erityispiirteet vastaanottotoiminnassa
- Sähköisten palveluiden- ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä
- Verkossa tehtävä kaksiosainen tentti (tietotesti ja case tehtävät)
- Valtakunnalinen (YleSH) näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi
Evaluation scale
H-5
Further information
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-IV ja niihin kuuluvat opinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)