Skip to main content

Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)

Code: SH00BY60-3003

General information


Enrollment
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Miska Mustonen
Heidi Jokinen
Teacher in charge
Heidi Jokinen
Groups
STG224SA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi
Study unit
SH00BY60

Learning outcomes

The student is able to
- describe the client's role as experts and operators in their own lives
- explain the meaning of client's significant others as an emotional resource
describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- describe the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- utilise electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data

Materials

- Auvinen T. ym. 2021. Järjestöt ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus.Links to an external site. Selvitys sujuvien ja asiakaslähtöisten yhteistyöprosessien rakentamiseksi. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry:n selvitys.
- Laitinen H. ym. 2020. Asiakas palvelujärjestelmän lähtökohtana. Teoksessa: Laaksonen H. ym. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. SanomaPro Oy. Helsinki.
- THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.
- STM. Sosiaali- ja terveyspalvelut. Lainsäädäntö.
- Valvira 2022. Asiakastietolain mukaiset sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät.
- THL. Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas).

Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen. Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on yksi teoriapäivä ja yksi työpajapäivä. Molemmat päivät ovat läsnäolovelvoitteisia.Työpajoissa opiskelijat on jaettu pienryhmiin, oman työpajan aikataulun voit tarkistaa pakista.

Opintojaksoon kuuluu myös Apotti-koulutus, joka järjestetään Pitäjänmäellä. Koulutuksessa on läsnäolovelvoite.

Exam schedules

Orientaatio Zoom (länäolovelvollisuus)
Tehtävien palautuspäivät on määritelty Canvasissa.
Vuorovaikutus- ja MAPA-työpajat (läsnäolovelvollisuus). Työpajojen aikataulut löytyvät pakista.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 3op.

1op on laskennallisesti noin 27h opiskelijan työaikaa.

Content scheduling

Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa
Vuorovaikutus ja MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedonhallinta, sisältää Apotti-koulutuksen (1 päivä)

Evaluation scale

H-5

Further information

Osallistuminen MAPA-koulutukseen on pakollista ja opetuksessa on läsnäolovelvoite. Poissaolon voi korvat osallistumalla seuraavaan Mapa-koulutukseen. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun ainoastaan esittämällä voimassa olevan todistuksen/ Blue Card- kortin.

MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.

Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi.

Go back to top of page