Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)
Code: SH00BS77-3036
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Continuing professional training for registered nurses from Phillipines
- Teachers
- Miska Mustonen
- Heidi Jokinen
- Marja Tanskanen
- Teacher in charge
- Heidi Jokinen
- Study unit
- SH00BS77
Learning outcomes
The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa.
Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen.
Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on läsnäolovelvotteista teoria- sekä työpajaopetusta. Työpajoissa opiskelijat on jaettu pienryhmiin, voit tarkistaa oman työpajan aikataulun pakista.
Opintojaksoon kuuluu kirjaamisen työpaja.
Exam schedules
Orientaatio (länäolovelvollisuus)
Tehtävien palautuspäivät on määritelty Canvasissa.
Vuorovaikutus- ja MAPA-työpajat (läsnäolovelvollisuus).
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Student workload
Tämä opintojakso on laajuudeltaan 3op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa
Vuorovaikutus ja MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedonhallinta, kirjaamisen työpaja
Evaluation scale
H-5
Further information
Osallistuminen MAPA-koulutukseen on pakollista ja opetuksessa on läsnäolovelvoite. Poissaolon voi korvat osallistumalla seuraavaan Mapa-koulutukseen. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun ainoastaan esittämällä voimassa olevan Blue Card- kortin.
MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.
Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi.