Methodology Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)
Code: R0034-3058
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
19.01.2024 - 18.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 8 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Hanna Väätäjä
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Teacher in charge
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Groups
-
SSV223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
- Study unit
- R0034
Learning outcomes
The student is able to
- recognize and outline various theoretical work orientations and working methods in client work
- use and apply social pedagogical, sociocultural and psychosocial methods and tools to support individuals, families and groups in different life stages
- manage the process of methodical and goal-oriented client work
- evaluate and document client work
Materials
Helminen J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita
Helminen J. (toim.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveysalalla. Edita.
Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E., Muurinen H., 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö -Opas ammattilaisille. Sivut: 7-16.
Kettunen T., Laitinen-Väänänen S., Mäkelä J., Vänskä K. 2014. Onnistuuko ohjaus?: Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Nummenmaa A. 2011. Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Tampere University Press.
Nykänen S., Karjalainen M., Vuorinen R., Pöyliö L. 2007. Ohjauksen alueellisen verkoston kehittäminen – poikkihallinnollinen ja moniammatillinen työyhteisö voimavarana. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylän yliopisto.
Onnismaa J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö: aikaa huomiota ja kunnioitusta.
Peavy V. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: konstruktivistinen näkemys 21. vuosisadan ohjaustyöhön.
Puukari S. ja Korhonen V. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö.
Rostila I. 2001 "Tavoitelähtöinen sosiaalityö" Voimavarakeskeisen ongelmanratkaisun perusteet.
Taajamo M., Puukari S. 2007. Monikulttuurisuus ja moniammatillisuus ohjaus- ja neuvontatyössä. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylän yliopisto.
Teaching methods
Opintojaksolla perehdytään asiakastyön menetelmiin ja työtapoihin, joita voi käyttää tai soveltaa dialogisen vuorovaikutuksen keinona yksilöiden, perheiden ja ryhmien kanssa työskennellessä.
Toteutus on ns. monimuotototeutus. Opetus on Tikkurilan kampuksella, paitsi Apotti-koulutus toteutetaan verkossa. Jakson aikana tehdään työelämäprojekti aidoissa työelämän ympäristöissä.
Employer connections
Jaksolla on työelämästä vierailijoita ja projektityö toteutetaan aidoissa työelämäympäristöissä.
Exam schedules
Aloituskerta 19.1.2024. Muut ajankohdat löytyvät Pakista/Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija jättämällä osaamisanalyysin sähköpostiin (anne.rajamaki@laurea.fi) 7 päivää ennen jakson alkua. Osaamisanalyysissa opiskelija perustelee jakson kaikkiin osaamistavoitteisiin nähden oikeuttaan suorittaa jakso näyttötehtävällä.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Aikaisemmin hankitun osaamisen kriteerinä tällä jaksolla pidetään sitä, että on ohjauskokemusta laajasti koulutusalan työtehtävistä (sosionomin työstä).
Student workload
1 op vastaa noin 27 h opiskelijan työskentelyä.
Content scheduling
10 op jakso muodostuu seuraavista moduuleista:
1) Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot, 4 op, arvioidaan hylätty/T1-K5
- Lähikontaktit
- Projektityö (sis. projektisuunnitelma, -raportti ja esitys)
2) Asiakastyön menetelmiä, 4 op, arvioidaan hylätty/ T1-K5
- Lähikontaktit
- Menetelmän perehdytystehtävä ja "menetelmämarkkinat"
3) Asiakasprosessi ja dokumentointi, 2 op, arvioidaan hyväksytty-hylätty
- Lähikontaktit
- Apotti-koulutus
Läsnäolovelvoite on neljällä (4) seuraavalla lähikontaktikerroilla:
Jakson aloitus 19.1.2024
Dokumentointi-lähikontakti 13.2.2024
Apotti-koulutus, joko 14.2.2024 tai 15.3.2024 (riippuen kumpaan ryhmään kuulut)
Menetelmämarkkinat 16.3.2024
Projektitöiden purku 18.5.2024
Evaluation scale
H-5