Nursing of Patients in Intensive Care and Care Environment (5 cr)
Code: TO00BX40-3001
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 01.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
27.09.2023 - 08.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Learning outcomes
The student is able to:
- act in a multiprofessional team in a intensive care unit, describe the special features of the intensive care environment and the criteria for patient selection
- describe the nurse's responsibilities and skill requirements in the intensive care unit and identify their own development needs
-apply the acquired knowledge base in predicting and evaluating changes in the patient's vital functions in the intensive care unit
-use the key methods of technical and non-technical monitoring and examination methods of the intensive care unit in a patient-oriented manner and considering the needs of different patient groups
- apply the acquired knowledge base when planning, implementing, and evaluating patient care in the intensive care unit.
-recognize a change in the patient's vital functions and reacts as required by the situation
- describe the key risk factors for patient safety in the intensive care unit and prevent them
- describe national ethical guidelines for intensive care, identify ethical problems occurring in the intensive care unit and know how to evaluate ethical aspects of the activities of the multiprofessional team
- interact with the patient and their relatives considering the situation and the patient-oriented manner
-take into account the special features of the patient's treatment in the different stages of their clinical path
Materials
Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ovat pääasiassa sähköisessä muodossa. Nämä käydään läpi opintojakson alussa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Päivämäärät näkyvät lukujärjestyksessä ja käydään läpi opintojakson aloituksessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 5 op (135 tuntia opiskelijan työtä).
Opintopisteen jakautuvat suuntaa-antavasti seuraavasti:
teoriaopetus ja simulaatiopäivä n. 2 op, simulaatiotehtävä n. 1 op ja itsenäinen työskentely sisältäen tenttiin valmistautumisen n. 2 op.
Content scheduling
Johdantoa tehohoitoon ja tehohoitotyöhön, tehohoitajan osaamisvaatimukset, teho-osastolla hoidettavat potilaat ja potilasvalinta.
Potilaan vastaanottaminen teho-osastolle.
Tehopotilaan kivunhoito ja sedaatio, tehohoitodelirium.
Elintoimintahäiriöt: tehopotilaan hengityksen- ja verenkierron arviointi, tarkkailu ja hoitaminen. Hengityskoneessa olevan potilaan hoitaminen. Verenkierron tukeminen teho-osastolla.
Tehopotilaan ravitsemus ja nestehoito, perustarpeista huolehtiminen, akuutti munuaisten vajaatoiminta. Potilaan siirtäminen jatkohoitoon ja elämä tehohoidon jälkeen.
Tehohoidon eettiset kysymykset.
Evaluation scale
H-5
Further information
Edeltävinä opintoina vaaditaan 3.moduulin opinnot.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.